CMB schakelt versnelling hoger met bouw waterstofschepen

Nieuws, Scheepvaart
Koen Heinen

De rederij pionierde al met de ‘Hydroville’, een passagiersschip dat met waterstof wordt aangedreven. Nu schakelt het bedrijf duidelijk een versnelling hoger. CMB neemt in eerste instantie de Britse motorenbouwer Revolve Technologies Limited (RTL) over. Die is gespecialiseerd in de ontwikkeling van motoren voor de automotive en de scheepvaartsector en is een pionier op het vlak van motoren op waterstof. Het bedrijf leverde de motor voor de ‘Hydroville’.

RTL wordt volledig geïntegreerd in CMB Technologies, de innovatie- en ontwikkelingspoot van CMB, onder de noemer CMB Revolve Technologies. Naast de focus op waterstofprojecten blijft het bedrijf consultingdiensten aanbieden aan derde partijen in de automotive en marine industrie. Een team van 29 hoogopgeleide ingenieurs en technisch stafleden zal prototypes ontwikkelen en motoren testen.

Twee nieuwe schepen op waterstof

Met zijn knowhow op het vlak van marine waterstofsystemen gaat CMB in samenwerking met de Japanse scheepsbouwer Tsuneishi Facilities & Craft (TFC) de eerste passagiersferry ter wereld bouwen die aangedreven wordt door een dual waterstof-dieselmotor. De bouw van het schip vindt plaats in Japan en moet tegen 2021 klaar zijn. Beide partners hopen hiermee een mijlpaal op weg naar zero-emissionscheepvaart te bereiken.

Daarmee houdt het voor CMB niet op. Samen met de Nederlandse scheepsoperator Windcat gaat CMB een zogenaamde ‘crew transport vessel’ (ctv) bouwen. Het schip wordt ingezet voor het transport van service ingenieurs naar een offshore windmolenpark 22 kilometer in de Nederlandse Noordzee. Vattenfall, de bouwer van het windpark, tekende hiervoor een contract met Windcat.

De ‘Hydrocat’ (foto), zoals het schip zal heten, kan 24 ingenieurs vervoeren aan een snelheid van 25 knopen. Voor de aandrijving zorgen twee motoren van 1.000 pk, die per dag zo’n 170 kg waterstof verbruiken.

Eigen waterstofmotor

Kers op de taart voor CMB is de ontwikkeling van een eigen waterstofmotor in samenwerking met het Gentse ABC Engines, waarmee de rederij vorig jaar de joint venture BeHydro oprichtte. Na een testperiode is het bedrijf klaar om in de loop van volgend jaar de eerste commerciële waterstofmotoren te lanceren. Het gaat om een reeks motoren variërend in kracht van 0,8 tot 2,8 MW en beschikbaar met 6, 8, 12 of 16 cylinders. De motoren dienen als hoofdmotor voor sleepboten, ferries en binnenschepen en als hulpmotor voor zeeschepen, als generator aan land voor de productie van ‘groene’ energie, als back-upgenerator en als waterstofmotor voor locomotieven. Ze kunnen de CO2-uitstoot met 50 tot 100% verminderen. “Beproefde technologie tegen een betaalbare prijs”, besluit BeHydro.

Koen Heinen