Europa herbekijkt consortiumwet scheepvaart, UA onderzoekt impact
Geef toe, code Consortia Block Exemption Regulation (CBER) No 697/2014 doet niet meteen een belletje rinkelen. Nochtans is deze Europese regulering een hoeksteen van de internationale verhoudingen tussen rederijen en andere dienstverleners, zoals de verladers, waar het de mededinging betreft. Om de vijf jaar wordt de regelgeving getoetst aan de werkelijkheid op het terrein. Want als de sector evolueert, is het mogelijk dat de wetgeving moet worden aangepast. Criteria daarbij zijn efficiëntie, effectiviteit, relevantie, coherentie en added value. Dit jaar is de wetgeving aan een herziening toe. Het Europese verdict is nog niet gevallen en werd allicht over de recente Europese verkiezingen getild. Het ligt in lijn der verwachtingen dat de nieuwe Europese Commissie, dus na 1 november 2019, een besluit zal nemen. Een onderzoeksteam van de Universiteit Antwerpen, in samenwerking met de Canadese universiteit Dalhousie University, bekijken de verschillende scenario’s. Hilde Meersman, Eddy Van de Voorde, Christa Sys (foto) en Thierry Vanelslander sloegen de handen in elkaar met de Canadese onderzoekster Mary Brooks om een multidisciplinair onderzoek te voeren.
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.