Cosco Shipping dankt winst bijna volledig aan subsidies

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Cosco Shipping Lines, OOCL en de terminals van Cosco Shipping Ports vallen binnen de door de Chinese overheid gecontroleerde China Cosco Shipping Group onder het beursgenoteerde bedrijf Cosco Shipping Holdings. Die holding maakte vorig jaar een nettowinst van ruim 183 miljoen dollar, wat maar liefst 53,8% minder was dan in 2017. De vervoerde containervolumes stegen nochtans met 29% naar bijna 21,8 miljoen teu dankzij de overname van OOCL. Cosco Shipping Lines vervoerde vorig jaar 18,37 miljoen teu (+8,7%) en OOCL 3,4 miljoen teu in de periode na de overname (juli tot december). Ook Cosco Shipping Ports kende een flinke volumegroei van 11,5%.

De lagere winst heeft veel te maken met de gestegen brandstofkosten. Het effect daarvan is nog groter dan gedacht, want de nettowinst van 183 miljoen dollar is voor het grootste deel te danken aan de 168 miljoen subsidies die de holding kreeg toegestopt onder de vorm van onder andere slooppremies. Zonder die subsidies zou Cosco Shipping ondanks een omzetstijging van 33,6% bijna breakeven zijn gebleven.

Schaalgrootte

In een toelichting bij de cijfers verklaarde de directie dat schaalgrootte uitermate belangrijk blijft voor de grote carriers. Cosco Shipping weigerde in te gaan op de vraag of er concrete plannen zijn om meer megamaxschepen van minstens 20.000 teu te bestellen, maar ziet lagere slotkosten als een essentieel onderdeel van de strategie om competitief te blijven. Meer megamaxschepen zijn een manier om de kosten te drukken, ondanks het feit dat dit overcapaciteit creëert.

Nieuwe orders zijn dan ook niet uit te sluiten. Er circuleren al enige tijd geruchten dat OOCL de opbrengst van de verkoop van een containerterminal in Long Beach wil gebruiken om de bouw van zes schepen van 23.000 teu te bekostigen. De zusterrederij Cosco Shipping Lines houdt ook nauw contact met een aantal Chinese scheepsbouwers en heeft intussen uitgewerkte plannen voor schepen van 25.000 teu in een schuif liggen.

Stefan Verberckmoes