Containerrederijen gaan vrijuit na inval bij Box Club

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Het US Justice Department liet zich twee jaar geleden al bijzonder kritisch uit over de nieuwe mega-allianties, waarvan de samenwerking wel was goedgekeurd door de Federal Maritime Commission (FMC). Om te onderzoeken of de carriers geen prijsafspraken maakten, werd binnengevallen op een vergadering van de Box Club in San Francisco.

De zogenaamde Box Club is de informele benaming van de ‘International Council of Containership Operators’, een overlegorgaan voor de CEO’s van de grootste containerrederijen ter wereld. Op het moment van de inval telde de Box Club nog achttien leden: Cosco Shipping, CMA CGM, Crowley, Evergreen, Hamburg Süd, Hapag-Lloyd, Hyundai Merchant Marine (HMM), “K” Line, Maersk Line, MOL, MSC, NYK, OOCL, Pacific International Lines (PIL), UASC, Wan Hai, Yang Ming en Zim.

Verschillende rederijen – waaronder Maersk, MSC en Hapag-Lloyd – bevestigden na de inval dat ze opgeroepen waren voor verder verhoor. Woordvoerders van die drie carriers hebben deze week aan American Shipper bevestigd dat het onderzoek intussen werd beëindigd zonder dat de rederijen iets ten laste wordt gelegd.

Stefan Verberckmoes