2022 – Chaos in lijnvaart

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Ever Given' (20.388 teu) blokkeert het Suezkanaal
De ‘Ever Given’ (20.388 teu) blokkeert het Suezkanaal © Instagram / Julianne Cona

Het belangrijkste nieuwsfeit van 2022 voor Stefan Verberckmoes:

De zes dagen durende blokkade van het Suezkanaal door het megamaxschip ‘Ever Given’ was niet het belangrijkste nieuwsfeit van het jaar 2021, maar wel het startsein voor nog meer verstoorde vaarschema’s door lockdowns en havencongestie die de headlines in 2022 bleven domineren.

De stranding werd wereldwijd door alle media gecoverd, zodat het grote publiek eindelijk ook eens gewezen werd op de onmisbare rol die containerrederijen in onze wereldeconomie spelen.

Congestie en hoge tarieven zijn intussen alweer verleden tijd. In het laatste kwartaal van 2022 is de lijnvaartmarkt compleet omgeslagen. Het is onmogelijk om nog vol te blijven houden dat de grote carriers de markt dankzij hun mega-allianties kunnen dicteren.

Net nu de concurrentie vermindert omdat een aantal nieuwkomers de handdoek in de ring gooien, zijn de spottarieven in een paar maanden tijd snel teruggekeerd naar een pre-pandemisch niveau.

2022 – Chaos in lijnvaart – Flows

2022 – Chaos in lijnvaart

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Ever Given' (20.388 teu) blokkeert het Suezkanaal
De ‘Ever Given’ (20.388 teu) blokkeert het Suezkanaal © Instagram / Julianne Cona

Het belangrijkste nieuwsfeit van 2022 voor Stefan Verberckmoes:

De zes dagen durende blokkade van het Suezkanaal door het megamaxschip ‘Ever Given’ was niet het belangrijkste nieuwsfeit van het jaar 2021, maar wel het startsein voor nog meer verstoorde vaarschema’s door lockdowns en havencongestie die de headlines in 2022 bleven domineren.

De stranding werd wereldwijd door alle media gecoverd, zodat het grote publiek eindelijk ook eens gewezen werd op de onmisbare rol die containerrederijen in onze wereldeconomie spelen.

Congestie en hoge tarieven zijn intussen alweer verleden tijd. In het laatste kwartaal van 2022 is de lijnvaartmarkt compleet omgeslagen. Het is onmogelijk om nog vol te blijven houden dat de grote carriers de markt dankzij hun mega-allianties kunnen dicteren.

Net nu de concurrentie vermindert omdat een aantal nieuwkomers de handdoek in de ring gooien, zijn de spottarieven in een paar maanden tijd snel teruggekeerd naar een pre-pandemisch niveau.