CLdN verhoogt frequentie Zeebrugge-Spanje

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus

CLdN kent succes met de eind september gestarte rorodienst tussen Zeebrugge en het Noord-Spaanse Santander. Er was duidelijk een markt voor de twee wekelijkse afvaarten in elke richting, als operationeel efficiënt en milieuvriendelijk alternatief voor wegtransport naar het Iberische schiereiland. Volgens de operator waren de schepen, waaronder de gloednieuwe ‘Laureline’, week na week meer bezet.

In die mate dat vanaf zondag 17 maart de frequentie wordt opgedreven van twee naar drie vaarten in elke richting. Het gaat om een symmetrisch schema waarbij in elke richting een schip vertrekt op woensdag, donderdag en zondag. De directe overtocht duurt vijftig uren. CLdN zet moderne roroschepen in, geschikt voor uiteenlopende soorten vracht: van trailers, containers en machines tot nieuwe auto’s, stukgoed en projectcargo.

Terminals gescheiden

Eind deze week herschikt CLdN haar shortsea roro-activiteiten op de Zeebrugse terminals. De site aan het Brittanniadok nabij de Pierre Vandammesluis wordt vanaf zondag exclusief behouden voor de trafieken met het Verenigd Koninkrijk (VK). Het gaat met name om de lijnen van en naar Purfleet (Thames) en Killingholme (Humber).

Alle andere, niet-VK-gerelateerde diensten worden samengebracht op de terminal aan het Albert II-dok (foto). Het gaat om vaste verbindingen met Santander (Spanje), Gotenburg (Zweden), Dublin (Ierland), Esbjerg en Hirtshals (het zuiden en noorden van Denemarken). Op 24 februari werd ook al de capaciteit op de lijn met Göteborg verhoogd door grotere schepen in te zetten.

Kade verlengd

Op de westelijke strekdam bouwt de Luxemburgs-Belgische groep CLdN gestaag verder aan een grote rorohub. Sinds de overname van deze voormalige PSA-containerterminal in 2017, werd flink geïnvesteerd in specifieke roro-uitrusting. CLdN stak nooit onder stoelen of banken dat deze ‘op de groei’ gekocht was. Momenteel wordt gewerkt om de kade van het Albert II-dok langer te maken. Die kade was tot nu slechts over de helft van de doklengte afgewerkt (zie links op de foto). Nu wordt ze doorgetrokken over de volledige oever.

Deze terminal beschikt ook over een historische spoorbundel: vijf sporen van 750 meter lang. Die bundel werd vorige zomer aangesloten op het netwerk van de Belgische spooroperator Lineas. Dit omvat internationale connecties met diverse bestemmingen in Zuid-, Centraal- en Oost-Europa.

Roel Jacobus