DFDS stuurt eerste megaroro’s niet naar Gent

Nieuws, Scheepvaart
Jean-Louis Vandevoorde

DFDS kijkt uit naar de komst van zijn reuzenroroschepen met een capaciteit van 6.700 lijnmeter, goed voor 450 trailers en andere vrachteenheden. De Chinese scheepswerf Jinling legt de laatste hand aan de twee eerste exemplaren (foto) in een reeks die tot dusver zes bestelde eenheden telt. Zij komen begin 2019 in de vaart.

De verwachting was dat die eerste schepen op de belangrijke Noordzeeroute tussen Gent en Göteborg zouden gaan varen. Topman Niels Smedegaard van DFDS stak niet onder stoelen of banken dat die lijn een van de grootste kanshebbers was om die nieuwe tonnage te krijgen.

Samenwerking met Ekol

Uiteindelijk kiest de Deense scheepvaartgroep toch voor een andere optie. De eerste Jinlingschepen zullen tussen Istanbul en het Italiaanse Trieste pendelen. Sinds de overname van U.N. Ro-Ro heeft DFDS zijn actieterrein op de Middellandse Zee gevoelig uitgebreid.

De beslissing viel na het afsluiten van een belangrijke overeenkomst over een versterkte samenwerking met de Turkse logistieker Ekol. Dat zal zich naar verluidt vertalen in een stijging met “om en bij 30%” van het aantal trailers die over zee tussen Istanbul en Trieste te vervoeren vallen, meldt DFDS.

Dat vraagt om meer capaciteit op die route, op het water én aan landzijde. Daarom zal DFDS in Istanbul schuiven naar de nieuwe roroterminal in Yalova, ten zuidoosten van de Turkse metropool. De shortsea-operator ziet grote groeikansen in de banden tussen Turkije en de Europese Unie.

Gent klaar

Het is afwachten waarheen DFDS zijn andere Jinlingschepen zal sturen. “Gent is klaar voor die grotere schepen. Er zijn er zes op komst”, bevestigt Sam De Wilde, general manager van DFDS Seaways in België.

Wat aan de kant van de Middellandse Zee gebeurt, is overigens ook van belang voor Gent, voegt hij daaraan toe. De Vlaamse zeehaven speelt de rol van draaischijf in de intermodale verbinding die DFDS tussen Scandinavië en Turkije heeft opgezet.

Selandia Seaways

Intussen krijgt de dienst tussen Gent en Göteborg versterking. Vanaf 2 januari komt de ‘Selandia Seaways’ de drie ‘bloemenschepen’ (‘Begonia’, ‘Freesia’ en ‘Primula Seaways’) op die route vervoegen.

Zo komt de vloot op de verbinding tussen Scandinavië en het continent opnieuw op vier eenheden te staan en kan het aantal wekelijkse afvaarten in beide richtingen weer van zes naar acht.

De ‘Selandia’, die een capaciteit heeft van 2.800 lijnmeter, vervangt de ‘Ark Germania’, die een tijdlang als vierde schip tussen Gent en Göteborg voer. DFDS zet dat schip sinds enkele maanden voor andere opdrachten in.

DFDS herschikt vanaf begin volgend jaar ook zijn aanbod tussen Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk en het continent. Op die route is Zeebrugge de belangrijkste spil.

Jean-Louis Vandevoorde