Toyofuji Shipping vervoerde 2 miljoenste wagen tussen Zeebrugge en VK

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus

Toyofuji Shipping (TFS) werd in 2004 door de Toyota Group opgericht om auto’s te verschepen. TFS is met een vloot van 35 schepen voornamelijk actief in Azië, Oceanië en Noord-Amerika. “In Europa kozen we vanaf 2005 voor één specifieke niche: autotransport tussen Zeebrugge en de Engelse haven Grimsby (Humber) en Sheerness (Thames)”, zegt algemeen directeur voor Europa Luc Decock (op de foto met een strikje, in het midden staand achter CEO van de haven Joachim Coens). “Zeebrugge is voor ons zeer interessant omdat we enerzijds een dochteronderneming zijn van Toyota Motor Corporation, dat hier een hub heeft. Anderzijds biedt deze grootste autohaven ter wereld heel veel mogelijkheden voor andere transporten.”

Toyofuji Shipping heeft een merkonafhankelijke marktpositie met momenteel vier reguliere klanten. “Voor Toyota Motors Europe varen we nieuwe wagens in beide richtingen tussen Zeebrugge en Grimsby, dus zowel voor de Britse markt als voor landen op het continent. Voor GEFCO, de logistieke partner van Peugeot en Citroën, doen we transport naar Sheerness en Grimsby. Voor Suzuki brengen we alle units voor de Britse markt van Zeebrugge naar Grimsby. Voor Jaguar-Landrover varen we alles voor de Franse markt naar Zeebrugge.”

Stevig marktaandeel

Deze week werd de 2 miljoenste wagen gevierd in het gezelschap van voorzitter T. Takahashi (midden vooraan met blauwe das), senior managing director M. Inukai (links vooraan), het havenbestuur, klanten en zakenpartners. Hoog bezoek want Toyofuji speelt in deze niche een stevige rol van betekenis.

“De 250.000 wagens die we jaarlijks behandelen, vormen 9% van de 2,8 miljoen stuks van alle spelers in Zeebrugge tesamen. In Sheerness tekenen we voor 8% en in Grimsby zelfs voor 43% van het totale aantal wagens. In 2005 zijn we gestart met 65.000 wagens per jaar. Door een gestage groei haalden we na negen jaar in 2014 de kaap van 1 miljoen wagens. Voor het tweede miljoen hadden we slechts vier jaar nodig”, zegt Decock. TFS heeft een kantoor met vier mensen in Zaventem. In Zeebrugge wordt een beroep gedaan op plaatselijke agenten en havenarbeiders. De operaties vinden er plaats op de terminals van Toyota en ICO.

Kleine sluis in Grimsby

Op de lijnen varen twee schepen: ‘Sea Cruiser 1’ met 600 plaatsen en de  ‘Autopremier’ met 900 plaatsen. “Dat zijn niet de grootste schepen in de sector maar ze hebben wel het voordeel dat ze door de relatief kleine sluis van Grimsby kunnen passeren. Als enige speler in de markt kunnen wij er laden en lossen aan de terminal van de klant. Dat spaart heel veel shunting (rijden door havenarbeiders, red.) uit. Ook de hoge frequentie wordt door onze klanten zeer gewaardeerd. Beide schepen varen wekelijks twee keer heen en weer, in totaal dus vier afvaarten in elke richting.”

De brexit vormt voor TFS een bekommernis. “Niet voor de dagelijkse praktijk van de verscheping, want de vrachtdocumenten worden opgemaakt door onze klanten en de agenten. Maar voor de volumes zijn we heel afhankelijk van de Britse markt, waar het afgelopen jaar de autoverkoop daalde. We hopen op een zachte brexit. We geloven ook in de toekomst: in 2020 vervangen we ‘Sea Cruiser 1’ voor een groter schip uit onze vloot. Dat zal 800 in plaats van 600 eenheden kunnen meenemen”, aldus Luc Decock.

Roel Jacobus