Cuba aast op rol in containertrade na einde ‘bloqueo’

Nieuws, Scheepvaart
Jean-Louis Vandevoorde

Cuba heeft zijn diepwaterhaven in Mariel, zo’n veertig kilometer ten westen van hoofdstad Havana, opgewaardeerd en voorzien van een speciale economische zone. Het project staat symbool voor het meer marktgericht economisch beleid dat president Raul Castro voert sinds zijn machtsovername.

Groot potentieel

In Mariel baat PSA International sinds begin 2014 de Terminal de Contenedores uit. Volgens gegevens van Drewry was die terminal vorig jaar goed voor een trafiek van 230.000 teu. Daarmee is het potentieel van de installatie echter nog lang niet opgebruikt.

De huidige capaciteit zou met 800.000 teu per jaar minstens driemaal hoger liggen en de nu 55 hectare grote terminal zou verder uitgebreid kunnen worden om tot 3 miljoen teu te gaan. Ook aan de waterzijde zijn de mogelijkheden aanzienlijk: aan de nu 700 meter lange kaai zal de waterdiepte na het afronden van de baggerwerken net geen 18 meter zijn. Vier superpostpanamax-kranen kunnen er nu al de containerschepen van 12 à 13.000 teu aan die door het nieuwe Panamakanaal zullen kunnen varen. De kaaimuur kan op termijn over een totale afstand van 2,4 kilometer doorgetrokken worden.

Daarbij komt dan nog de speciale ontwikkelingszone ZEDM (Zone Especial de Desarrollo de Mariel). Die beslaat een oppervlakte van niet minder dan 465 vierkante kilometer. De logistieke dochter van CMA CGM, dat al langer in Cuba actief is, tekende vorige maand nog een contract voor een vestiging in die economische zone.

Politieke barrière

Voor dit jaar wordt een containertrafiek van 260.000 teu in het vooruitzicht gesteld. Dat moet weinig meer dan een kleine tussenstap zijn. Cuba zou veel meer munt kunnen slaan uit zijn centrale ligging tussen Noord-, Centraal- en Zuid-Amerika en troeven zoals zijn goed opgeleide maar goedkope arbeidskrachten, zegt Drewry.

Maar de toekomstdromen van Cuba voor Mariel hangen in ruime mate af van de opheffing van het intussen ruim vijftig jaar oude embargo van de Verenigde Staten, in Cuba gekend als de ‘bloqueo’. Die houdt onder meer in dat schepen die een aanloop in Cuba verrichten, zes maanden lang niet welkom zijn in een Amerikaanse haven.

Het ijs tussen de VS en Cuba is aan het smelten en het opheffen van het embargo lijkt steeds meer waarschijnlijk. Maar zolang die politieke barrière niet verdwijnt, zal Mariel slechts moeizaam kunnen concurreren met andere transhipment hubs in de Caraïben, die vaak iets dichter liggen bij de de belangrijkste oost-west en noord-zuid scheepvaartroutes, benadrukt de consultant nog.