Zuidnatie en Knauf starten nieuw binnenvaartconcept

Goederenbehandelaar Zuidnatie en bouwmaterialenproducent Knauf starten een nieuw binnenvaartconcept waarbij coils en containers met eenzelfde binnenschip vervoerd worden. Zuidnatie nam daarvoor een tweede binnenschip in gebruik.

Het binnenschip ‘Dampezzo’ (272 teu) kwam deze vrijdagmorgen voor het eerst een lading coils én containers lossen op Terminal Zuid van Zuidnatie aan Kaai 118 in Antwerpen. “Naast de ‘Zuidnatie 9’ is dit onze tweede barge die we charteren van AVL Shipping voor een periode van drie jaar. Het schip heeft verschillende compartimenten en is voorzien van luiken waaronder de coils kunnen geladen worden”, legt Frank Provinciael, transportmanager van Zuidnatie, uit.

Wekelijks

“De combinatie van coils en containers in een schip verhoogt niet alleen de efficiëntie van het transport. Dit multiflexibel concept is ook belangrijk in het kader van Zuidnaties visie op intermodaliteit binnen de haven van Antwerpen, om de verkeersknoop als gevolg van de Oosterweelwerken te ontwarren. Het is voor Zuidnatie en Knauf de bedoeling om dit nieuwe concept met verschillende cargo te blijven combineren op wekelijkse basis, gezien de wateraansluiting bij Zuidnatie en Knauf. Dit scheelt alleszins een heel aantal trucks in de groot-Antwerpse agglomeratie”, benadrukt hij.

Het schip had 42 coils aan boord die werden opgehaald op de terminals van ABES en Katoen Natie. De coils zijn bestemd voor het ‘steel service center’ van Knauf op de terminal van Zuidnatie. Elke coil kan tot 25 ton wegen, goed voor een vrachtwagenlading.

Antwerp Slitter

Het 6.000 m² grote ‘steel service center’ Antwerp Slitter van Knauf bestaat sinds 2002. “Dat we hier on-site zitten, biedt een groot voordeel. De coils, die we wereldwijd aankopen, kunnen rechtstreeks van het schip in het magazijn gereden worden. Ze worden hier versneden voor zowel onze eigen divisie plafond- en wandsystemen als voor derden uit onder meer de automotive sector. Dit is een uitstekende locatie van waaruit we ze kunnen verdelen naar de eindverbruikers. We proberen die activiteit dan ook te promoten”, legt Tore Odegarden, director of operations van Antwerp Slitter, uit.

Knauf AMF, de divisie die de plafond- en wandsystemen produceert, heeft vestigingen in Duitsland (2), Frankrijk (4), het Verenigd Koninkrijk en Turkije. “Antwerpen fungeert als distributiecentrum voor die fabrieken. Vroeger hadden zij zelf een stock, maar die ligt nu hier. Het servicecenter heeft een capaciteit van 100.000 ton staal per jaar. Zuidnatie staat in voor het interne transport in het magazijn en onze eigen mensen zorgen voor het versnijden en het verpakken van het staal. We investeren continu in de automatisering van het proces. Zo kochten we vorig jaar nog een nieuwe automatische snijmachine. Ook de verpakkingsinstallatie is geautomatiseerd”, besluit hij.  

Koen Heinen