Terminal Athus start containertrein met CSP Zeebrugge

Half november start Terminal Container Athus met een directe spoorconnectie naar CSP Zeebrugge Terminal. De spoorhub in het uiterste zuidpuntje van België begint deze eigen operatie met een frequentie van één trein per week in beide richtingen.

Sinds het voorjaar werd voor Zeebrugge de mogelijkheid van een spoorconnectie met Terminal Container Athus (TCA) bestudeerd. Die komt er nu. “Vanaf half november starten we met een containertrein tussen Zeebrugge en Athus”, zegt algemeen directeur van TCA Koen Vanspringel. “Die connectie wordt gekoppeld aan de maritieme trafieken van CSP Zeebrugge Terminal. We starten met één roundtrip per week. Hoe het verder evolueert, zal afhangen van de ontwikkeling van de trafieken.”

TCA biedt zelf het volledige pakket van gecombineerd vervoer aan. “Dit is een eigen operatie van de deur van de klant tot op de kade. De tractie wordt een gedeelde opdracht voor de Belgische operatoren Lineas en Railtraxx.”

50.000 containers

De Terminal Container Athus ligt pal naast het drielandenpunt met Frankrijk en Luxemburg. TCA bestaat dit jaar veertig jaar en is gespecialiseerd in de combinatie van spoor- en wegtransport van maritieme containers. De terminal vormt een scharnier tussen enerzijds Antwerpen, Zeebrugge en Rotterdam en anderzijds de regio Saarland-Lotharingen-Luxemburg.

“We hebben op dit moment dertien roundtrips tussen Athus en Antwerpen. We onderscheiden ons door rechtstreeks tot op de maritieme kades te gaan, met name de 730, 869, 913, 1700 en 1742. De containers worden er rechtstreeks vanaf de boot gelost en op de trein geladen. Dit jaar halen we mooie volumes: we verwachten het aantal van 50.000 containers te overstijgen”, aldus Vanspringel.

Roel Jacobus