Limburgse trailerparking in Antwerpse haven wordt uitgebreid

Het proefproject ‘Gemeenschappelijke trailerparking’ is na een jaar succesvol afgesloten. Dankzij het project kunnen (vooral) Limburgse transporteurs tijdens de filevrije uren naar Antwerpen rijden en daar afkoppelen. De parking blijft bestaan.

De gemeenschappelijke trailerparking is een bewaakte parking gelegen aan de Ordamstraat op de rechteroever in de haven van Antwerpen, naast installaties van Transport Joosen.  Transporteurs kunnen er geladen of lege trailers of chassis tijdelijk achterlaten. Daardoor kunnen ze meer flexibel omspringen met laad- en lostijden, congestie, wachtrijen en openingsuren van klanten. Dat stelt hen in staat om het aantal verloren uren te verminderen en lege ritten uit te sparen.

Het project komt van expertisecentrum Smart Mobility (voorheen het Vlaams Instituut voor de Mobiliteit) na een onderzoek dat uitgevoerd werd in opdracht van de POM Limburg.  Het duurde een jaar en moest inzicht geven over de benodigde maatregelen inzake veiligheid en aansprakelijkheid, de voordelen en de kosten verbonden aan het uitbaten van ontkoppelingspunten en de manieren waarop zekerheid kan geboden worden over de beschikbaarheid van plaats (reservatiesysteem).

De resultaten worden vanavond in Heusden-Zolder officieel medegedeeld.

26 bedrijven

Het project startte met 11 vooral Limburgse bedrijven, maar hun aantal is inmiddels gegroeid tot 26. Volgens Johan Boonen, projectmanager Antwerp Management School (waartoe Smart Mobility nu behoort) was vooral de horizontale samenwerking binnen de zeer competitieve transportsector atypisch voor dit project. “De deelnemende transportbedrijven realiseerden samen 9.264 trailerwissels aan een gemiddelde wisseltijd van slechts 11 minuten. Er is een zekere mate van wederzijds vertrouwen nodig, vermits het hier gaat over commerciële lading. Dit project toont aan dat ook de transportsector innovatie en samenwerking nastreeft”, zegt hij.

Zonder subsidies

Bij aanvang bood de trailerparking plaats aan 38 trailers. “Dit werd inmiddels uitgebreid naar 100 plaatsen”, zegt Kurt Joossen, zaakvoerder van Transport Joossen. “Uit het project bleek namelijk dat de voordelen die de transportbedrijven uit het gebruik van de gemeenschappelijke trailerparking halen de kosten overtreffen. Zo goed als alle deelnemers hebben besloten mee te stappen in het vervolgtraject”, stelt hij vast.

Het project ‘Gemeenschappelijke Trailerparking’ kwam mee tot stand dankzij de financiële steun van VLAIO, het Vlaams agentschap voor innovatie ondernemen.

Volgens Joosen is uit het proefproject gebleken dat het perfect verdergezet kan worden zonder subsidies. Daarom zal de parking ook na dit project blijven bestaan en zelfs uitgebreid worden.

Deelnemers

De deelnemers aan het project waren:  Alders Internationaal Transport , Alders Bulk Logistics , Transport Gheys, Handico Trucking,  Kiko Trans, Ldh-Trans, Multimodal Transport & Logistics, Schrauwen, Smeetrans, Speltincx, Transport Goosssens, Vintra, Group Joosen, Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, POM Limburg, SAVA, VVL Febetra, en VUB-MOBI.

Philippe Van Dooren