Havenbedrijf onderzoekt nood aan betere spoorverbinding met Beieren

Via een internationale marktbevraging wil het Antwerpse Havenbedrijf weten of er nood is aan een duurzame en frequentere spoorverbinding naar de Zuid-Duitse regio Beieren. De Duitse spooroperator DB Cargo wil met de haven nieuwe producten lanceren.

De bevraging is gericht aan zowel verladers, expediteurs, carriers, wegvervoerders, intermodale operatoren als inland terminaloperatoren.

De vragen die zij voorgeschoteld krijgen, hebben onder meer betrekking op het soort lading en de volumes die ze wekelijks met het wegvervoer op de relatie Antwerpen-regio Beieren en vice versa vervoeren. Daarbij wordt in de regio Beieren een onderscheid gemaakt tussen de bestemmingen München, Burghausen en Nürenberg. De actoren kunnen zelf nog andere bestemmingen aanbrengen.

Aan de hand van de antwoorden wil het Havenbedrijf de nood aan een duurzame en frequentere spoorverbinding in kaart brengen.

DB Cargo

Eerder dit jaar werd het spooraanbod van Antwerpen naar de Rijn-Ruhr-Maincorridor al opgetrokken. Het gaat om een spoorshuttle tweemaal per week van H&S Containerline in samenwerking met DB Cargo, die door het Havenbedrijf wordt ondersteund. De Duitse spooroperator lanceerde in februari ook al zijn DBAntwerp-Rhineshuttle en zou bereid zijn om nog nieuwe spoorproducten te ontwikkelen in nauwe samenwerking met de haven. Een woordvoerder bevestigt dat dit al op korte termijn zou gebeuren. “Wij zijn steeds op zoek naar nieuwe mogelijkheden om onze aanwezigheid in de haven te versterken. We zien een groot potentieel voor het goedervervoer per spoor. Daarom zijn we voortdurend in contact met onze klanten om de passende oplossingen te vinden. Dat zorgt ervoor dat we ook voortdurend verbindingen tussen de terminals verbeteren en nieuwe producten evalueren”.

Koen Heinen