Haven Genk verdubbelt lichterdienst op Antwerpen

Haven Genk trekt de frequentie van zijn containerdienst van en naar Antwerpen op naar dagelijks. “We hebben niet gekozen voor grotere schepen, maar voor meer afvaarten en service”, zegt general manager Patrick Geerinck.

Haven Genk had op de relatie met Antwerpen al twee schepen pendelen. Die vertrokken vanuit de terminal in Genk op maandag, woensdag en vrijdag om in Antwerpen op dinsdag, donderdag en zaterdag te gaan lossen en laden. De ene lichter was op de bediening van de terminals in het Antwerpse havengebied op Rechteroever gericht, de andere deed in de eerste plaats de installaties op Linkeroever aan.

De terminaloperator staat eigenhandig in voor de uitbating van de dienst en chartert zelf schepen in. Die hebben een capaciteit van 72 à 78 teu. “Werken met chartereenheden geeft ons de flexibiliteit om beter in te spelen op trafiekschommelingen”, geeft Geerinck (tweede foto) aan.

Forse trafiekgroei

De schepen krijgen de jongste tijd vooral meer trafiek te vervoeren. Een uitbreiding van de dienst drong zich op. “We hebben er bewust voor gekozen om niet voor grotere schepen te gaan maar in te zetten op een hogere frequentie en meer service door dagelijks te gaan varen”, onderstreept de general manager.

Vanaf deze maand neemt Haven Genk twee bijkomende schepen  in charter. Die zullen op dinsdag, donderdag en zaterdag vanuit Limburg afvaren. Geerinck gaat er nu immers al van uit dat de volumes volgend jaar opnieuw fors zullen toenemen. Hij schrikt er niet voor terug te spreken vvan een stijging met 50%. “Wij denken dat we van 30.000 teu dit jaar naar 45.000 teu volgend jaar kunnen gaan.”

Zijn inschatting is dat de kilometerheffing die volgende jaar van kracht wordt, op de as tussen Antwerpen, Limburg en Duitsland wel degelijk een modal shift zal veroorzaken.

“Al volstaat de congestie op de E313 en de Ring rond Antwerpen al om bedrijven te doen inzien dat het Albertkanaal een beter alternatief biedt. Temeer daar Genk als buffer dienst kan doen waar grote loten containers in één beweging uit Antwerpen per binnenschip overgebracht kunnen worden om vervolgens klokvast uitgeleverd te worden, of vanuit Genk betrouwbaar in de Scheldehaven kunnen afgeleverd worden. Bovendien kunnen we op onze terminal ook andere aanvullende activiteiten verzorgen.”

Nieuwe gates

Ook wegvervoerders hebben baat bij zo’n multimodaal systeem, voegt hij eraan toe. “Als zij vanuit Duitsland naar Antwerpen rijden, doen zij over de laatste honderd kilometer bijna even lang als over de eerste driehonderd, zo wees het project Road-meets-Water eerder al uit. Door Haven Genk als hub te gebruiken kan een transportbedrijf dan ook bijna dubbel zoveel kilometer per dag rijden en stijgt de omzet en winst.”

Om de doorlooptijd voor vrachtwagens op de eigen terminal te versnellen gaat Haven Genk een state-of-the-art gatesysteem installeren. “De bouwvergunning is zopas goedgekeurd. We gaan de inkomende en uitgaande gates van elkaar scheiden, het loket naar die gates verplaatsen en een automatisch registratiesysteem installeren. Zo moeten chauffeurs straks niet meer uitstappen om zich aan of uit te melden.”