Gefco verbindt China via Zijderoute met Oosterhout en nu ook Dourges

Logistiekgroep Gefco heeft zopas een eerste bloktrein voor PSA ingelegd vanuit het Chinese Wuhan naar het Noord-Franse Dourges. Ook vanuit het Nederlandse Oosterhout is er een spoorverbinding met China voor onder meer containers uit Antwerpen.

De bloktrein voor automotiveklant PSA vertrok op 3 november in Wuhan en kwam op 22 november aan in Dourges. De lading 40’ containers was bestemd voor een PSA-filiaal in het Noord-Franse Douvrin.

Volgens Gefco betekent deze rechtstreekse verbinding met Frankrijk een belangrijke verbetering van de positionering van het land op de Nieuwe Zijderoute. Tot nu hadden de meeste trajecten van de Zijderoute Duitsland of Polen als eindbestemming.

De groep gaat zijn spoordiensten verder ontwikkelen om aan de groeiende behoeften van klanten aan flexibele oplossingen te voldoen. Hij biedt al meer dan vier jaar spoorvervoer aan tussen Azië en Europa en is aanwezig in China sinds 1995. Op de route van en naar China vervoert Gefco momenteel gemiddeld 300 teu per maand.

Oosterhout

Gefco biedt vanop zijn terminal in het Nederlandse Oosterhout eveneens een directe spoorverbinding aan van en naar China. “We krijgen veel vraag voor vervoer van containers vanuit Antwerpen naar China via Oosterhout. Het gaat voornamelijk om export van automotivegoederen. We hebben nog geen verbinding vanuit Antwerpen. Oosterhout is vanuit Antwerpen interessanter dan Dourges”, zegt Dave Minnebach, branch manager Gefco Antwerpen.

“Gefco is voor 75% in handen van de Russische spoorwegen. Zij zijn mee de drijvende kracht achter de ontwikkeling van het spoorvervoer op de Zijderoute”, benadrukt hij.

Koen Heinen