Europees spoorvervoer wordt steeds veiliger

Het aantal spoorongevallen in Europa is in het algemeen vorig jaar met 14% gedaald in vergelijking met 2014. Het goederenvervoer per spoor was vorig jaar verantwoordelijk voor 13% van alle slachtoffers.

Volgens de internationale spoorunie UIC is spoorvervoer de veiligste landvervoermodus die zijn veiligheid nog voortdurend verbetert. In vergelijking met 2006 lag het aantal spoorongevallen vorig jaar 32% lager.

Zo’n 80% van de ongevallen zijn het gevolg van externe oorzaken, meestal personen of voertuigen die de sporen kruisen, wanneer of waar dat niet toegelaten is. De overige 20% heeft interne oorzaken zoals technische, organisatorische of menselijke fouten in het spoorsysteem.

Goederenvervoer

In ongevallen waarbij goederentreinen betrokken waren, vielen vorig jaar 204 slachtoffers op een totaal van 1.512. In 4 gevallen ging het om een botsing, 64 slachtoffers vielen bij het kruisen van de sporen en 136 door bewegend rollend materieel. De meeste slachtoffers vielen bij ongevallen met bloktreinen en minder bij gecombineerd vervoer, waarschijnlijk omdat er ook meer bloktreinen rijden.

Het regionale passagiersvervoer zorgt voor de meeste (1.187) slachtoffers, omdat daar ook de meeste treinen rijden.