Eerste Volvo’s XC 40 gaan per trein van Gent naar China

De trein die vorig weekend uit China in Antwerpen toekwam, vertrekt volgend weekend vanuit Gent met Volvo’s XC 40 naar het Chinese Xiang. Spooroperator LTE Nederland verzorgt de tractie in samenwerking met Lineas.

LTE Nederland, een onderdeel van de Oostenrijkse LTE Group en 50% eigendom van Rhenus, verzorgde vorige week de tractie van de eerste Zijderoutetrein vanuit China naar Antwerpen vanaf de grensovergang tussen Polen en Wit-Rusland in Maleszewicze tot het Nederlandse Kijfhoek. Omdat LTE niet over een licentie in België beschikt nam Lineas daar over tot de haven van Antwerpen.

Dezelfde trein vertrekt volgend weekend met Volvo’s XC 40 vanuit de haven van Gent terug naar het Chinese Xiang. "Dit is een nieuwe shuttle. Vanuit Shengdu werden al Volvo’s naar België vervoerd en nu gaat het in omgekeerde richting. Lineas staat in voor de tractie vanuit Gent naar Kijfhoek en daar nemen wij weer over tot Malaszewicze”, zegt Markus Bertram, managing director van LTE Nederland.

Spotbusiness

"Wij rijden in opdracht van de operators in Wit-Rusland, Rusland en Kazachstan, die heel het treingebeuren tussen China en Europa beheren samen met Chinese operatoren. We zijn gespecialiseerd in ‘spotbusiness'. Als een trein een dag langer onderweg is, kunnen wij dat flexibel opvangen zonder dat wij onze planning helemaal moeten herzien zoals de grote operatoren", zegt hij nog.

Of de shuttle met Volvo’s naar Xiang in de toekomst op regelmatige basis gaat rijden, is nog niet duidelijk volgens Bertram. Ook de eerste trein naar Antwerpen zal eerst geëvalueerd worden, vooraleer er een vervolg komt.

Russisch embargo

De auto’s worden in dezelfde containers vervoerd die vorige week een lading kaolin in Antwerpen afleverden. “Er kunnen twee tot drie auto’s in een container. Door ze in containers te vervoeren zijn ze beter beschut tegen de grote temperatuurverschillen. Hoogwaardige producten zoals elektronica worden daarom ook in reefercontainers vervoerd”, legt Bertram uit.

“Teruglading blijft een probleem zolang de Russische embargo’s niet worden opgeheven. Heel wat producten mogen daardoor niet naar of door Rusland vervoerd worden”, besluit hij.

Koen Heinen