Eerste rechtstreekse trein uit China in Antwerpen aangekomen

Dit weekend is op de Lineas Intermodal Mainhub in de Antwerpse haven de eerste rechtstreekse Zijderoutetrein toegekomen. De trein met 41 containers vertrok op 26 april in de Chinese havenstad Tangshan voor een rit van 11.000 kilometer.

De rechtstreekse treinverbindingen tussen China en Antwerpen maakt deel uit van het Chinese ‘Belt and Road Initiative’ waarmee China de handelsroutes van de Oude Zijderoute vanuit Azië naar Europa wil doen herleven.

De 11.000 kilometer lange rit door achtereenvolgens Kazachstan, Rusland, Wit-Rusland, Polen en Duitsland werd afgelegd in zestien dagen. De zeeroute neemt ongeveer 45 dagen in beslag. Tangshan ligt op ongeveer 150 kilometer van Peking en wordt beschouwd als een belangrijke toekomstige vrachthub. Het Yingtang Port District in Tangshan was vorig jaar goed voor 573 miljoen ton vracht.

Cosco

Een joint venture tussen Cosco Shipping, de haven van Tangshan en China Railways lag aan de basis van deze eerste rechtstreekse trein tussen China en de haven van Antwerpen. “Van de 41 wagons zijn er 36 voor Euroports geladen met mineralen en de vijf overige wagons zijn gevuld met gist voor een andere klant. Op termijn is het de bedoeling om een regelmatige spoorverbinding in te leggen. Een evaluatie in de komende dagen zal duidelijk maken of dit mogelijk is. De interesse is er, alleen moeten we zorgen voor de nodige terugvracht”, zegt Kenneth Vermeylen, manager Shipping & Logistics van Newman Shipping & Agency, de commerciële agent van Cosco Shipping in Antwerpen.

"Cosco Shipping was de eerste partij om met grote containerschepen naar de Antwerpse haven te komen en nu zijn ze hier met de eerste directe trein. De cirkel is rond. Dit is een partij die gelooft in Antwerpen. Deze trein bevestigt bovendien dat Antwerpen is opgenomen in het ‘Belt & Road Initiative’ van de Chinese overheid”, zegt Luc Arnouts, directeur Internationale Netwerken Havenbedrijf Antwerpen.

Relaties

“China is de vierde handelspartner van de haven met een totaal volume van 14 miljoen ton en de tweede partner wat het containervolume betreft met 1,2 miljoen teu. We hadden al goede relaties met verschillende Chinese havens zoals onder meer Shanghai en Shenzen en nu ook met Tangshan. Het zijn die goede relaties die deze trein mogelijk gemaakt hebben”, benadrukt Arnouts.

Interconnectie

Guo Jianjun, economisch raadgever bij de Chinese ambassade, benadrukte dat met deze trein China en de haven van Antwerpen nog beter met elkaar verbonden zijn. “De treinverbinding is complementair met de zeeroute. Die complementariteit is vitaal voor China en Antwerpen”, onderstreepte hij.

Koen Heinen