Antwerpse haven wil meer spoortrafiek met Centraal-/Oost-Europa

Martin Hubenak is sinds begin maart de buitenlandse vertegenwoordiger van het Antwerpse Havenbedrijf voor Tsjechië, Slovakije en Polen. Hij moet voornamelijk het spooraanbod versterken tussen de haven en deze landen.

De nieuwe havenvertegenwoordiger voor deze Centraal- en Oost-Europese (CEE) regio was voordien onder meer projectmanager bij DB Schenker en logistiek directeur bij het Tsjechische staalbedrijf Vitkovice Steel. Daar deed hij de nodige spoorexpertise en logistieke ervaring op. Hij kan bovendien terugvallen op een uitgebreid netwerk van contacten en relaties. Hubenak zal opereren vanuit een locatie in Tsjechië vlakbij de grens met Slovakije en Polen.

Intermodale producten

Als gevolg van het toenemend aantal buitenlandse investeringen in deze landen, zijn ook de in- en uitgaande goederenstromen in de regio fors toegenomen. Het Havenbedrijf wil hierop inspelen met een "tijdige ontwikkeling van aantrekkelijke intermodale producten". De afstand tussen Antwerpen en de CEE-landen leent zich uitstekend voor spoorvervoer. De nieuwe havenvertegenwoordiger zal hierin een actieve rol spelen. Hij zal bovendien de bekendheid van de haven bij de lokale stakeholders moeten versterken.

Vorig jaar resulteerde een projectoproep van het Havenbedrijf in een drietal nieuwe spoorverbindingen tussen Antwerpen en Oost- en Centraal-Europa.  B Logistics lanceerde een Czech Xpress, Hupac zette een spoorverbinding op naar Polen en Rail&Sea verbindt Antwerpen met het Oostenrijkse Linz. 

Voor Oostenrijk en Hongarije komt er in het tweede kwartaal nog een vertegenwoordiger bij.

Koen Heinen