UPS: "Misvatting dat logistieke ster van België tanende is"

Het is een misvatting te stellen dat België niet meer aantrekkelijk is als vestigingsplaats van Europese distributiecentra. Bedrijven die wij begeleiden tonnen nog steeds zeer veel interesse, zegt Karl Haberkorn, countrymanager van UPS in BeLux.

Tijdens de jaarlijkse perslunch zei hij niet akkoord te gaan met de bewering dat België minder aantrekkelijk is voor de vestiging van distributiecentra. “UPS heeft zijn Europees hoofdkwartier in Brussel en wij kennen de markt dan ook goed. Wij begeleiden vaak internationale bedrijven – niet alleen Amerikaanse – die in Europa hun logistiek willen uitbouwen. Veel van die aanvragen hebben betrekking tot distributiecentra (DC) in België. Het land heeft immers nog steeds immense troeven. Niet alleen de perfecte ligging in de ‘Blauwe Banaan’ die eigenlijk nog maar weinig oostwaarts schuift, maar ook de talenkennis is een enorme troef. In Duitsland, bijvoorbeeld, is het zelfs moeilijk om personeel te vinden met voldoende kennis van het Engels (Haberkorn is een Duitser, red.). Ook de infrastructuur is van een zeer hoog niveau,” zo zei de country manager..

Wanneer hij gevraagd werd naar de impact van de congestie, klonk het: “Mobiliteit is inderdaad een probleem en er moet meer in wegen worden geïnvesteerd, maar de densiteit van het net is goed. We beschouwen het mobiliteitsprobleem pragmatisch. ‘It is as it is’. En dus passen wij onze systemen aan, zoals wij onlangs in Leuven hebben gedaan, met gebundelde leveringen en waar het kan met fietscargo’s. We zoeken naar oplossingen die telkens aangepast zijn aan elke stad”.

Aanwezigheid van clusters

Ook de loonkost ziet hij niet als een echt probleem: “In het Oosten van Europa is het goedkoper om DC’s uit te bouwen, dat is waar, maar de kwaliteit is er niet. Ook de knowhow is er er onvoldoende. Zeker op sommige vlakken, zoals de healthcare, is kennis van zeer groot belang omdat bepaalde regels moeten gerespecteerd worden”.

Wat volgens hem ook in het voordeel van België speelt, is de aanwezigheid van een aantal clusters. “Naast die van de healthcare, is er bijvoorbeeld in West-Vlaanderen een cluster van bedrijven actief in de vloerbekleding, die zonder weerga is”, zei Haberkorn.

Niet altijd in het nieuws

“Wij zijn dan ook positief als het over België. Wij zien meer business naar hier komen”, zegt hij. Volgens hem komen die nieuwe investeringen niet altijd in het nieuws. Hij haalde twee recente investeringen aan – zonder ze te willen noemen – van een Amerikaanse speler en van een Chinees bedrijf, die allebei in het Luikse werden gedaan.

Op de vraag waarom, als België een belangrijke healthcare cluster is, UPS zijn nieuw distributiecentrum voor gezondheidszorg en life sciences in Roermond heeft gevestigd, antwoordt Haberkorn: “Daar hadden wij al een healthcare campus. Door het tweede gebouw ernaast op te trekken, kunnen we synergiën ontwikkelen en gemakkelijker met personeel schuiven om pieken op te vangen."

Lummen

Wel wijst hij op het feit dat UPS investeert in een nieuw distributieplatform voor pakjes in Lummen.  “In juli is de eerste schop in de grond gestolen en in het vierde kwartaal van 2017 wordt het in gebruik genomen. Begin 2018 zal het volledig operationeel zijn. Het zal 6.000 m² groot zijn en 48 bestelwagens tellen. Vandaag heeft UPS in totaal 150 voertuigen (kleine bestelwagens, ‘vans’ en trekkers) in België rijden”, klonk het.

Het platform in Lummen, de tweede grootste in ons land na Diegem met een sorteercapaciteit van 5.000 pakjes per uur, zal het mogelijk maken om – zeker in het Oosten van het land – de pakjes later op te pikken en vroeger af te leveren. Hij verwacht dat de nieuwe installatie de efficiëntie zowel de ‘line hauls’ als de einddistributie gevoelig zal verbeteren.

Het centrum zal vermoedelijk iets vroeger dan voorzien in gebruik kunnen worden genomen, net op tijd voor de eindejaarspiek van 2017. Hoewel dat nog veraf lijkt, wijst Haberkorn op de complexiteit van de nieuwe installatie.  “De ruwbouw is zo goed als af, maar de opstelling van de sorteerband en vooral het afstellen ervan is geen gemakkelijke klus. Ook moet het personeel gevormd worden”.

Eindejaarspiek

Dat UPS zijn platform in Lummen voor aan het begin van het vierde kwartaal open wil hebben, heeft natuurlijk te maken met de piek die de sector ook in België kent naar aanleiding van de eindejaarsfeesten.  Wereldwijd verwacht UPS tijdens de 25 dagen ervan meer dan 700 miljoen pakjes te bezorgen. Terwijl op een normale dag ongeveer 18 miljoen pakjes worden geleverd, wordt verwacht dat dat cijfer zal stijgen tot 30 miljoen pakjes per dag tijdens de 13 laatste werkdagen van 2016.

Hoeveel pakjes er in die periode in België geleverd zullen worden, wou Haberkorn niet zeggen.  “Deze cijfers worden niet bekend gemaakt”, zei hij. Wel wou kwijt dat in ons land zeer verrassend niet de periodes voor Sinterklaas of Kerst de drukste zijn. “11 november was een vrijdag. De maandag erna, de 14de, hebben we een recordaantal leveringen opgetekend."

Philippe Van Dooren