Testperiode ecocombi’s in Wallonië start in september

De testperiode voor de ecocombi’s in Wallonië zal beginnen van zodra de ministeriële besluiten zijn gepubliceerd. Dat zal naar alle verwachtingen in september gebeuren, aldus een vertegenwoordiger van minister van Openbare Werken Maxime Prévot.

Dat zei hij tijdens een infosessie rond de ecocombi’s in Namen die Logistics in Wallonia, de Union Wallonne des Entreprises (UWE), Febetra en UPTR eerder deze week in Namen organiseerden. Opvallend was dat zowel verladers als vervoerders eraan deelnamen, en dat ze zowel uit Wallonië als Vlaanderen kwamen.

Tijdens de sessie is opnieuw gebleken dat de Waalse aanpak van de ecocombi’s pragmatischer is dan de Vlaamse. Zoals Flows eerder meldde, baseert de Waalse regering – in tegenstelling tot de Vlaamse – haar beleid uitvoerig op de ervaring die in Nederland is opgedaan.

De Waalse regering heeft op 25 mei het groene licht gekregen van het Waalse Parlement en zo is het nu alleen nog wachten op de uitvoeringsbesluiten. Die worden in september verwacht, maar de vertegenwoordigers van minister Prévot hebben gemeld dat geïnteresseerde bedrijven nu al kunnen starten met de voorbereiding van hun dossier.

Ook ring rond Brussel

Hun aanvragen worden kwantitatief niet begrensd en ze mogen betrekking hebben tot het volledige Waalse wegennet. “Op dit vlak onderscheidt Wallonië zich volledig van Vlaanderen, aldus LIW-directeur Bernard Piette.

Voor de rest zijn de verplichtingen en uitzonderingen ongeveer dezelfde als in Vlaanderen:

  • Het voertuig moet minimum Euro5 zijn, met een noodremsysteem en ESP, alsook een nauwkeurig meettoestel voor brandstofverbruik;
  • Uitgesloten zijn modal shifts naar de weg, ADR-producten, levend vee en tanktransport (uitgezonderd water en melk);
  • De chauffeur moet 5 jaar rijervaring hebben en een specifieke opleiding hebben gevolgd die door het gewest zal worden georganiseerd;
  • Een specifieke markering dragen (die nog uitgewerkt moet worden).

Testperiode niet begrensd

Voorlopig zijn slechts vier van de zes mogelijke combinaties mogelijk: trekker/aanhangwagen/oplegger; bakwagen/dolly/oplegger; bakwagen/aanhangwagen/aanhangwagen; en trekker/oplegger/oplegger.

Elke aanvraag zal individueel worden beoordeeld door de SPW. De toelatingen zullen een duurtijd van twee jaar hebben, met de mogelijkheid om jaarlijks verlengd te worden.

De testperiode is in de tijd niet begrensd en ook het aantal vergunningen wordt kwantitatief niet beperkt.

Vlaanderen

Tijdens de sessie is ook gemeld dat gesprekken met Vlaanderen zijn gestart om trajecten tussen Wallonië en Vlaanderen mogelijk te maken. Ook gesprekken met Nederland zijn begonnen, om in de toekomst grensoverschrijdend verkeer mogelijk te maken. Zoals geweten is door de Benelux beslist dat dat mogelijk te maken (Luxemburg uitgezonderd). Naar verluidt is er interesse van een aantal verladers en vervoerders, zoals TNT (Liège Airport) en Spadel.

Door de Waalse vervoerders wordt natuurlijk op dat laatste punt eerder sceptisch gereageerd, omwille van de ruime ervaring van de Nederlandse vervoerders, die al over ruim 1.000 ecocombi’s beschikken.

Maar wat opviel is dat de Waalse vervoerders (en verladers) vooral aandringen op een snelle afhandeling van de gesprekken met Vlaanderen. “Ruw geschetst mag men zeggen dat het succes van de ecocombi-proef in Wallonië eigenlijk voor een stuk afhangt van de mogelijkheid om in Vlaanderen te kunnen rijden. Vergeet niet dat 80% van de Waalse industriële producten en andere gepalletiseerde goederen hun afzet hebben in Vlaanderen, en dat ook in de andere richting de goederenstromen enorm zijn,” zegt ecocombi-voorvechter Jean Vincent van Vincent Logistics uit Herstal aan Flows.

“Het zou toch waanzinnig zijn dat bijvoorbeeld voor een transport van bier voor AB Inbev tussen Leuven en Jupille een deel van de rit zou gemaakt worden door NinaTrans, in Opheylissem/Hélécine afgekoppeld zou worden en dat Vincent Logistics het traject tot Jupille zou moeten verderzetten”, aldus Vincent.