PSA betrokken bij terminalproject in Indonesië

PSA International gaat samen met NYK Line en de groep Mitsui & Co mee een grote containerterminal in Jakarta bouwen en exploiteren.

De New Priok Container Terminal One (NPCT1) krijgt een kaailengte van 850 meter en een jaarlijkse capaciteit van 1,5 miljoen teu. De schepen zullen er op walstroom kunnen aansluiten. Het wordt ook de eerste Indonesische terminal die grote containerschepen zal kunnen ontvangen, want er wordt een waterdiepte van zestien meter voorzien.

De nieuwe containercapaciteit is dringend nodig, want de Tanjung Priok Port in Jakarta behandelde vorig jaar al 6,59 miljoen teu en kan de forse groei van de Indonesische containertrafiek niet langer aan.

Portek

Het project voor de nieuwe terminal is niet nieuw en gaat uit van het staatsbedrijf PT Pelabuhan Indonesia II, dat in april al een akkoord sloot met Mitsui & Co. Die Japanse groep heeft dankzij de overname van Portek uit Singapore de nodige terminalervaring in huis.

Nieuw is de betrokkenheid van NYK Line en PSA International, ’s werelds grootste containerbehandelaar die tot nu toe nog niet in Indonesië actief was. Het is overigens niet duidelijk hoe de verhoudingen tussen de vier partners in de nieuwe terminal NPCT1 zijn.

Het contract voor de aanleg van een nieuwe havenzone in Tanjung Priok (Kalibaru North Container Terminal Phase 1 - foto) werd al eind 2012 toegekend aan de Nederlandse baggeraar Van Oord, die tegen medio 2015 klaar zou moeten zijn met die klus.