Nieuwjaarsbrief Steven Polmans (BRUcargo)

Dagelijks brengt een speler uit onze doelgroep een nieuwjaarsbrief. In die professionele brief vertelt de auteur hoe hij naar 2017 en 2018 kijkt. Vandaag leest u de brief van Steven Polmans, head ...

Terugblikken op 2017

2018 staat voor de deur en alvorens even vooruit te blikken, wil ik toch ook even terugkijken naar 2017. Het minste wat we kunnen zeggen was dat afgelopen jaar een bewogen jaar was. Enerzijds een goed jaar, met mooie groeicijfers en heel wat projecten. Denk daarbij maar aan de ingebruikname van de nieuwe hub van DHL Express of de enorme stappen die we gezet hebben met Air Cargo Belgium, onze communityorganisatie. Vanuit het buitenland wordt met bewonderende blikken gekeken naar het resultaat dat we op zo’n korte tijd neerzetten. Daarnaast gingen ook de eerste applicaties live op ons 'BRUcloud open data sharing platform'. Drie jaar geleden embryonaal gestart maar op korte tijd snel gegroeid, met nu al heel wat interesse van andere luchthavens. Maar 2017 is ook het jaar waar we pijnlijk moesten vaststellen dat, ondanks heel wat jaren zonder verkiezingen, de Belgische politiek geen antwoord kan formuleren om de luchthaven een stabiel wettelijk kader te geven waarbinnen ze kan groeien en opereren. De Brusselse geluidsboetes blijven als een zwaard van Damocles boven ons hangen. Het valt gewoon niet uit te leggen dat een B747F, het meest gebruikte vrachtvliegtuig in de wereld, dat overal in Europa kan en mag vliegen, in België boetes riskeert voor een vlucht overdag. Alle instructies van de Belgische overheid en luchtverkeersleiding mogen gevolgd worden, Brussel denkt daar het zijne van. En je moet dan ook nog anderhalf jaar wachten om te weten hoe hoog je boete wel kan zijn. Onbegrijpelijk…

Vertrouwen in de toekomst

Ondanks dat alles kijken we samen met onze stakeholders op BRUcargo vol vertrouwen naar de toekomst. De sterke groei van afgelopen jaar zullen we vermoedelijk niet herhalen, maar we verwachten wel nog steeds sterke cijfers te kunnen presenteren. Dat zal gebeuren door groei van bestaande klanten, maar ook door nieuwe klanten die zich reeds aangemeld hebben: Cathay Pacific op Hong Kong en Amerijet op Miami. Alleen maar hopen dat er op het wereldtoneel geen rare dingen gebeuren en dat de Brusselse politiek niet weer een opstoot krijgt en weer wat maatschappijen naar het buitenland wil jagen.

Komend jaar zullen weer heel wat applicaties op het BRUcloud platform het licht zien en onze digitale voorsprong versterken: een 'community slot booking tool', centrale chauffeursdatabase, e-commerceaanzuivering, … Hier werken we als community nauw samen binnen Air Cargo Belgium en we hopen ook samen met NxtPort stappen te kunnen zetten richting instanties zoals bijvoorbeeld de douane.

Brussels Airport 2040

Maar al die groei kunnen we niet alleen opvangen door samen te werken en te digitaliseren, ook al zijn beide belangrijk op lange termijn. Volgend jaar verwelkomen we een nieuwe bijkomende afhandelingsagent op BRUcargo en zullen er serieuze investeringen gebeuren op BRUcargo wat betreft 'real estate'. Dit zullen de eerste stappen zijn in de ontwikkeling van de logistieke hub zoals uitgetekend in ons masterplan, Brussels Airport 2040, dat we in 2017 gelanceerd hebben. Een duidelijke visie waar we naartoe willen met de luchthaven en hoe we willen groeien in balans met onze omgeving en stakeholders. Een uitdagende maar boeiende evenwichtsoefening.

Imago

Ten slotte zullen we ook komend jaar blijven werken aan ons imago als logistieke hub, in zowel binnen- als buitenland. Ook al hebben we hier afgelopen jaren reuzenstappen gezet, we moeten toch vaststellen dat onze bescheiden en kritische ingesteldheid als Vlaming ons niet altijd helpt. Ik roep iedereen binnen onze sector dan ook op om toch wat meer chauvinisme aan de dag te leggen. Onze havens en luchthavens, logistieke bedrijven en innovatieve projecten zijn wereldtop waar we terecht fier op mogen en moeten zijn. Laten we dat, ondanks alle uitdagingen die we op de weg tegenkomen en de problemen die er zijn en die we moeten aanpakken, toch ook maar uitdragen en “verkopen”.

Daarnaast wens ik iedereen in onze sector, jullie familie en geliefden, prettige eindejaarsfeesten en een gezond en voorspoedig (maar ook leuk en boeiend) nieuw jaar.

Steven Polmans, Head of Cargo & Logistics, Strategic Development bij Brussels Airport Company.