Motrac kondigt twee duurzame innovaties aan over Linde heftrucks

(Publireportage) Motrac heeft nieuws: nagenoeg alle Linde dieselheftrucks kunnen nu ook volgetankt worden met de duurzame HVO-diesel én er komt een nieuwe elektrische heftruck uit die dezelfde prestaties zal leveren als dieselvorkliften.

Net voor de jaarwisseling verscheen de conceptnota Vlaamse Havenstrategie waarin de Vlaamse overheid drie doelstellingen vooropstelde: de concurrentiepositie versterken, duurzame groei & ontwikkeling realiseren en de toegevoegde waarde verhogen. Het mag gezegd worden dat Linde Material Handling hieraan een flinke steen bijdraagt. De trucks van Linde zijn milieuvriendelijk, zorgen voor de laagste kosten per pallethandeling én zijn veilig en gezond voor wie ermee werkt.

Palet aan aandrijfmogelijkheden

Vandaag is er een palet aan aandrijfmogelijkheden om uit te kiezen: diesel, lpg of cng, maar ook elektriciteit die wordt geproduceerd via een loodzuurbatterij, een lithium-ionbatterij of een brandstofcel. 

“Dat de meeste van onze dieselheftrucks voortaan op 100% fossielvrije HVO-diesel kunnen rijden, is echt heel goed nieuws. Daarmee reduceren we de CO2-uitstoot tot wel 90%. Het cetaangetal van die diesel ligt tussen 70 en 90, waardoor de motor veel soepeler zal draaien en meer kracht zal ontwikkelen. Dat is de diesel van de toekomst”, klinkt het bij Motrac, exclusief importeur en verdeler in ons land van de heftrucks en magazijntrucks van Linde. 

Performante elektrische heftrucks

We bevinden ons vandaag op een kantelpunt: gemiddeld gaan momenteel meer elektrische heftrucks dan dieselheftrucks over de toonbank, terwijl de verhouding twintig jaar geleden nog 80-20 was in het voordeel van de dieselmotor.

“We merken sinds vorig jaar ook dat de verkoop van heftrucks op lithium-ionbatterijen fenomenaal toeneemt in ons land. Die worden samen met de brandstofcellen dé technologie van de toekomst. Met een brandstofcel duurt een tankbeurt namelijk slechts drie minuten, wat een enorm verschil is met de 7 tot 10 uur die loodzuurbatterijen nodig hebben om helemaal op te laden. Daarvoor is wel een waterstoftankstation nodig, en dat wordt pas rendabel bij een grote heftruckvloot.”

De nieuwste generatie elektrische heftrucks van Linde wordt midden juni pas aan het grote publiek voorgesteld, maar de verwachtingen zijn hooggespannen. De heftruck belooft namelijk de performantie van de dieselheftrucks te evenaren.

Heftrucks 99% recycleerbaar

De Linde heftrucks hebben een recycleerbaarheid van 99%. 

Onderstaande illustratie spreekt voor zich.

Laagste kosten per palletbehandeling

Linde biedt oplossingen met een hoge energie-efficiëntie en productiviteit. “De 2.2 common rail dieselmotor 1202 voldoet aan de laatste emissienormen en werkt op een enorm laag toerental. Doordat de heftrucks die worden aangedreven door de Linde hydrostaat geen gebruik maken van tandwielen, versnellingsbakken, automaten enzovoort, vermindert het verbruik tot het laagste op de markt. De overbrenging gebeurt puur hydraulisch, waardoor de kracht niet uit de motor komt, maar uit de hydrostaat. Het verbruik van de dieselmotor ligt daardoor tussen 15 en 30% lager, wat een winst van tot wel 1 liter diesel per uur oplevert.”

“Hier komen dan nog eens andere zaken bij zoals lagere servicekosten en een hogere werksnelheid, die in een lagere personeelskost resulteert. Dat alles samen zorgt ervoor dat, wanneer u dagelijks pakweg tien vrachtwagens laadt of lost, u tot zo’n 2.500 euro per jaar kunt besparen.” Een rekenvoorbeeld is beschikbaar achter deze link.

Veilig en gezond

Last but not least: Linde heeft zeer veel aandacht voor de gezondheid en de veiligheid van de gebruikers van de heftrucks.

“De lage emissie brengt mee dat heftruckchauffeurs zo min mogelijk schadelijke uitstoot inademen. Daarbovenop voorziet Linde een volledig onderhoudsvrije roetfilter, die de bestuurder niet manueel uit moet branden. De Euro Stage 5-norm die Europa voorschrijft, wordt dan ook probleemloos behaald: Linde heeft zelfs het laagste emissieniveau op de markt.”

De volledig thermisch en akoestisch geïsoleerde cabine en het lage toerental van de motor door de hydrostatische aandrijving, zorgen er bovendien voor dat er geen lawaaioverlast is voor de heftruckchauffeurs. 

Geveerde voor- en achteras

“De voor- en achteras van de Linde heftrucks zijn ook volledig afgeveerd met rubberen ringen, waardoor de trillingen en schokken bij een slechte ondergrond opgevangen worden en chauffeurs veel minder last hebben van nek- en rugklachten. Door die vering kan ook gerust voor super elastische banden worden gekozen, die ervoor zorgen dat lekrijden niet meer mogelijk is.” 

De Linde trucks zijn standaard ook voorzien van veiligheidsverhogende features, zoals bovenliggende neigcilinders voor een hogere stabiliteit en smalle mastprofielen voor een optimaal zicht.

Extra veiligheidsfeatures

Verder kan geopteerd worden voor extra veiligheidsfeatures, waaronder:

  • LED stripes voor- en achteraan op de mast die van kleur wisselen, afhankelijk van de rijrichting;
  • Vertilight dat in de hoogte schijnt, wat zeer handig is wanneer een vracht op een hoogte moet worden weggezet;
  • BlueSpot of TruckSpot waarbij een blauw licht of gevarendriehoek op de grond de komst van de heftruck aankondigt;
  • Sensoren die geluid maken wanneer de heftruck een obstakel nadert, om de heftruck vervolgens af te remmen en indien nodig tot stilstand te brengen;
  • De Linde Safety Guard, die onder andere heftruckbestuurders en omstaanders verwittigt wanneer ze elkaar te hard naderen.

www.motrac.be
Voor vrijblijvende info:
03 360 11 11
info@motrac.be