Zeebrugge vergroot voorsprong op Bremen in autotrafiek

Bremenports zag zijn achterstand op Zeebrugge in de autobehandeling vorig jaar opnieuw vergroten. In het containergebeuren zagen de twee Wezerhavens hun volumes in tonnen wel toenemen, maar in teu stagneren. Wilhelmshaven noteerde wel forse winst.

Bremen en Bremerhaven haalden vorig jaar samen iets meer lading naar zich toe. De totale maritieme overslag steeg met 1,3% naar 74,03 miljoen ton. Maar de Duitse tandem verloor wel terrein in de autotrafiek, jarenlang de inzet van een stevige concurrentiestrijd met Zeebrugge om de koppositie in Europa.

Zeebrugge reed de jongste jaren weg van zijn Duitse achtervolger. De Vlaamse kusthaven bleef in dat marktsegment vorig jaar vrijwel onveranderd op 2,83 miljoen nieuwe wagens staan, amper 877 of welgeteld 0,0003% minder dan in 2017.

Bremen/Bremerhaven verging het minder goed. Zij keken aan tegen een daling van 4,1%, van 2,30 naar 2,21 miljoen eenheden.

Containers

De overslaggroei bij Bremenports was vorig jaar volledig toe te schrijven aan de containertrafiek. De bulk (-9,3% naar 8,65 miljoen ton) en het niet-gecontaineriseerd stukgoed (-7,5% naar 8,62 miljoen ton) vielen gevoelig terug.

De containertrafiek liet wel twee gezichten zien: een groei van 4,6% naar 56,76 miljoen ton in volume ging gepaard met een lichte krimp van 0,6% naar 5,48 miljoen teu en van 0,9% naar 3,20 miljoen containers. De twee Duitse havens kregen met andere woorden meer geladen containers te behandelen.

Het lijkt weinig waarschijnlijk dat de Wezerhavens die cijfers dit jaar kunnen evenaren. Zij zien dit jaar verschillende deepsea- en shortseadiensten wegvallen.

Wilhelmshafen/Jade Weser Port

De containeroverslag in Wilhelmshafen zit dan weer stevig in de lift. Zes jaar na de opening van de nieuwe diepwaterterminal Jade Weser Port staat de teller daar op 655.800 teu. Dat is 18,3% meer dan de 554.500 teu van 2017.

Het is het derde jaar op rij dat sprake is van groei met twee cijfers. In 2016 bedroeg de containertrafiek 482.000 teu. Dat cijfer ligt nog ver onder de capaciteit en onder de verwachtingen die Jade Weser Port bij zijn opstart koesterde.

De totale overslag in Wilhelmshaven liep met een tiende terug, van 30,29 naar 27,34 miljoen ton.

Jean-Louis Vandevoorde