Toetreding van HMM tot 2M blijft hindernissenparcours

Hyundai Merchant Marine (HMM) heeft het afgelopen weekend herbevestigd dat het nog steeds met Maersk Line en MSC aan het onderhandelen is over toetreding tot hun 2M Vessel Sharing Agreement.

Die herbevestiging kwam er nadat het Amerikaanse Journal of Commerce had gemeld dat HMM geen volwaardig lid van het samenwerkingsverband zou mogen worden. De Zuid-Koreaanse rederij zou alleen maar toegang krijgen tot de diensten van 2M via een slotcharterakkoord.

Er zou een scenario in de maak zijn waarbij Maersk Line de charters van de grootste schepen van HMM zou overnemen om de het 2M netwerk ingezette vloot te versterken. De Zuid-Koreaanse rederij zou door de overdracht van die charters wat meer financiële ademruimte krijgen. Met de steun van de overheid zou HMM dan in eigen land ook nog grotere megaschepen kunnen bestellen.

MoU

HMM kondigde in juli aan dat er Memorandum of Understanding (Mou) was ondertekend om over de toetreding tot 2M te onderhandelen. Dat document was zeer belangrijk voor de rederij, omdat de Korea Development Bank HMM alleen maar wou redden als die zou kunnen aansluiten bij een grote alliantie.

Als kleine partij staat HMM in een zwakke onderhandelingspositie. Bovendien greep de Zuid-Koreaanse carrier vorige week naast de diensten van Hanjin op de trans-Pacific en wist Maersk zes van Hanjins grootste schepen te charteren. MSC liet in september al verstaan dat HMM’s lidmaatschap van 2M toen nog lang geen feit was. De Zuid-Koreaanse rederij reageerde gisteren dat het uiterlijk begin december de zaak rond zal hebben.

Marktaandeel

HMM is op de oost-westroutes nu nog lid van de G6 Alliance, die eind maart volgend jaar wordt opgedoekt. Op basis van de huidige ingezette capaciteit heeft de Koreaanse rederij op de trans-Pacific een marktaandeel van 3,9%. Tussen het Verre Oosten en Europa is dat momenteel 2,7%.

De rederij staat met een vlootcapaciteit van 453.000 teu op de dertiende plaats in de ranglijst van 's werelds grootste containerrederijen. Ter vergelijking: de vlootcapaciteit van Maersk (nummer één) en MSC (tweede) bedraagt respectievelijk 3,26 en 2,81 miljoen teu. Tussen Europa en de Far East heeft 2M momenteel een marktaandeel van 37,7%. Op de trans-Pacific is dat slechts 17,3%.

Stefan Verberckmoes