Tariefverhogingen in China blijven voorlopig een utopie

Hoewel rederijen en grote expediteurs het met elkaar roerend eens zijn dat de huidige tarieven in de lijnvaart onhoudbaar zijn, blijven de vrachtprijzen volgens de Shanghai Shipping Exchange dalen.

Na een deels geslaagde tariefverhoging van 1 april laat de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) vandaag zien dat het tarief voor het vervoer van een 40’ container tussen Shanghai en Antwerpen deze week opnieuw met 96 dollar is gedaald naar 582 dollar all-in (-14%). Tussen Shanghai en de Westmed bedroeg de daling 138 dollar en wordt nu 876 dollar/feu betaald.

Hapag-Lloyd heeft intussen als eerste een nieuwe tariefverhoging voor 1 mei aangekondigd. De Duitse rederij ziet als eerste af van een General Rate Increase (GRI) waarbij het bedrag van de verhoging genoemd wordt, en noemt het maximale FAK tarief (FAK = freight all kind). Dit kadert in de nieuwe afspraken met Europa om geen GRI’s meer te publiceren.

FAK

Volgens Hapag-Lloyd is het nodig dat de verladers vanaf 1 mei 1.750 dollar gaan betalen tussen het Verre Oosten en Europa om de continuïteit van de lijndiensten te kunnen verzekeren en te vermijden dat de logistieke keten verstoord wordt. Voor een twintig voeter wordt een FAK tarief van 925 dollar genoemd en voor een 40' high cube wordt het 1.850 dollar. Bovenop deze bedragen komen nog de gangbare toeslagen. In het kader van de afspraken met de Europese Commissie mag Hapag-Lloyd geen hogere tarieven aanrekenen, tenzij die in lange-termijncontracten zijn vastgelegd.

De European Shippers’ Council (ESC) heeft intussen gereageerd op de nieuwe manier om tariefverhogingen aan te kondigen. Ook de nieuwe werkwijze wordt veroordeeld. De Europese verladers wil dat Europa de carriers verbiedt om welke prijsaanpassing dan ook officieel aan te kondigen.

Contracten

De Noorse consultant Xeneta verwacht dat de tariefverhogingen pas vanaf het derde kwartaal zullen slagen, maar gelooft dat de bodem intussen bereikt is. In het eerste kwartaal zijn de vrachtprijzen tussen Azië en Noord-Europa op de spotmarkt met 78% gedaald, zodat een treinticket van Manchester naar London in het spitsuur nu al duurder is dan een transport van een 40’ container vanuit Shanghai naar Felixstowe.

Wie lading onder contracten verscheept, zag zijn maritieme vervoerskosten ook dalen maar dan minder. Volgens Xeneta bedroegen de contractuele tarieven tussen de Far East en Noord-Europa in het eerste kwartaal gemiddeld 1.124 dollar, terwijl dat in de laatste drie maanden van vorig jaar nog 1.562 dollar/feu was.