Partners laten Hanjin vallen

Hanjin Shipping heeft de in Seoul gevraagde bescherming tegen schuldeisers gekregen. Toch kan de Zuid-Koreaanse rederij de activiteiten niet normaal voortzetten omdat leveranciers en partners afhaken.

Een tijdelijke bewindvoerder heeft zoals gisteren al geopperd de tijd tot 25 november gekregen om te zien of Hanjin Shipping nog gered kan worden van een faillissement. Die tijd zal wellicht gebruikt worden om de schepen naar Hanjins eigen hub in het Zuid-Koreaanse Busan te laten terugkeren omdat er daar geen beslag op kan worden gelegd.

Op dit moment weigeren al heel wat havens de toegang aan schepen van Hanjin omdat ze niet zeker zijn dat de havenrechten wel zullen worden betaald. Ook sommige terminals of andere leveranciers eisen eerst een bankgarantie alvorens deze schepen te willen behandelen of assisteren.

Voor anker

Volgens de Franse databank Alphaliner zijn er de voorbije zestig uren al vijftien schepen uit de oostwest-diensten van de Zuid-Koreaanse carrier vlak voor hun haven van bestemming voor anker gegaan in afwachting van verdere instructies.

Ook werd ontdekt dat het Suez- en Panamakanaal geen schepen van Hanjin meer laten transiteren. De ‘Hanjin Piraeus’ van 4.275 teu (foto) die van de Noord-Amerikaanse oostkust naar Panama op weg was met het Verre Oosten als eindbestemming, maakte net voor het Panamakanaal een U-bocht en vaart nu via Zuid-Afrika naar Zuid-Korea terug.

Volgens Hanjin waren er deze ochtend zelfs al 45 schepen op zee die in hun volgende aanloophaven worden geweigerd. 41 ervan zijn containerschepen. De rederij bevestigde ook de informatie dat een van haar schepen (de ‘Hanjin Switzerland’ van 9.030 teu) de transit door Suez werd geweigerd.

"K" Line

Door het risico dat schepen van Hanjin aan de ketting zouden worden gelegd en uit vrees voor een faillissement, zetten steeds meer partners van de Zuid-Koreaanse rederij hun samenwerking stop. Gisteren meldde ook de Japanse alliantiepartner “K” Line uit de CKYHE groep dat het geen eigen lading meer op schepen van Hanjin zal laden en omgekeerd ook geen containers van die partner op de eigen schepen zal meenemen.

OOCL sloot zich daar deze ochtend bij aan. Containers van Hanjin die momenteel op schepen van OOCL geladen zijn, zullen op de geplande bestemmingshaven worden gelost. Voor lading van OOCL op schepen van Hanjin zal de rederij uit Hongkong samen met de Zuid-Koreaanse partner naar oplossingen moeten zoeken.