MSC verhuist trafiek naar andere havens om MPET te ontlasten

Een aantal Baltische feederdiensten van MSC wordt herschikt om de druk op de nieuwe terminal aan het Deurganckdok te ontlasten. Rotterdam krijgt daardoor – wellicht tijdelijk – opnieuw meer transshipmentlading van de rederij uit Genève.

Een eerste maatregel is dat de Beneluxaanloop van de feederdienst naar de Zweedse havens Helsingborg en Göteborg vanaf 9 december opnieuw van Antwerpen naar Rotterdam wordt verplaatst. Deze Baltic Loop 5 was nog maar begin september van ECT Delta naar de Scheldehaven verhuisd.

Antwerpen verliest de verbinding met Göteborg echter niet, want die Zweedse aanloop wordt opgenomen in het vaarschema van Baltic Loop 2 naar de Finse haven Kotka. Omdat Göteborg wordt toegevoegd aan de rotatie, vervalt de aanloop van Helsinki in Loop 2. Die Finse haven zal voortaan door Loop 10 naar Tallinn bediend worden.

Nieuwe Baltische dienst

In Loop 10 vervalt dan weer de aanloop van Riga, die door de nieuwe Baltic Loop 1 aangelopen zal worden. Die bijkomende feederdienst gaat op 2 december van start vanuit Antwerpen met een eerste afvaart van de ‘MSC Joy’ (2.017 teu). In de praktijk voegt MSC twee feederschepen toe aan haar Baltische netwerk en verandert er voor de klanten niets omdat er in Antwerpen geen bestemming wegvalt.

De start van de Baltic Loop 1 laat dan weer toe om Riga te schrappen in het vaarschema van de dienst tussen Rusland, Antwerpen en West-Afrika, zodat MSC een grotere allocatie kan reserveren voor lading van en naar Sint-Petersburg.

Druk verminderen

Hoewel het aantal wekelijkse aanlopen in Antwerpen hetzelfde blijft, moet de verhuizing van het Zweedse transshipmentverkeer de druk op de door congestie geplaagde MSC PSA European Terminal (MPET) wat verminderen.

De gigantische verhuisoperatie van de trafiek van MSC van de Rechter- naar de Linkeroever is dit jaar grotendeels rimpelloos verlopen, maar het venijn zit nu in de staart. Aangezien de repairshop op Linkeroever nog niet operationeel is, staan er daar nu lege containers op het containerplein die er normaal gezien niet zouden moeten staan.

Het is ook een feit dat de laatste diensten momenteel verhuizen, maar dat er nog altijd vier portaalkranen aan het Delwaidedok staan, die pas volgende maand zullen overgebracht worden. Die kranen zijn overigens nog niet werkloos, want de komende dagen zullen enkele schepen van reeds verhuisde diensten toch nog een deel van hun lading op kaai 730 komen lossen.

Stefan Verberckmoes