Maersk ruilt liner conference voor elektronische vrachtbeurs

Het Transpacific Stabilization Agreement (TSA) wordt op 8 februari opgedoekt nadat Maersk Line deze conference de rug heeft toegekeerd. De Deense rederij sluit zich nu wel aan bij de nog jonge New York Shipping Exchange (NYSHEX).

Het TSA werd in 1989 opgericht en fungeert als een ‘liner conference’ waar de containerrederijen die er lid van zijn, openlijk over tarieven mogen praten. Het TSA kondigde ook gezamenlijke tariefverhogingen (General Rate Increases of GRI’s) aan voor de trade tussen Noord-Amerika en het Verre Oosten.

De conference kreeg al klappen toen de Japanse rederijen “K” Line en NYK Line in 2016 hun lidmaatschap opzegden. MOL was als derde grote Japanse carrier al in oktober 2008 uit het TSA gestapt, omdat de Europese Commissie toen alle ‘liner conferences’ op routes van of naar Europa had verboden en MOL geen verschillende tarievenpolitiek per vaargebied wou hebben.

Slag in het water

Maersk Line kondigde vorige maand aan zich uit alle ‘Voluntary Discussion Agreements’ met andere rederijen zoals het TSA terug te trekken. Officieel was dat om de overname van Hamburg Süd goedgekeurd te krijgen, maar de werkelijke reden was wellicht het feit dat de meeste GRI’s van het TSA bijna altijd een slag in het water bleken te zijn.

Tot diezelfde conclusie zijn nu blijkbaar ook de andere leden gekomen. Zonder Maersk Line vertegenwoordigen zij nog maar 65% van alle capaciteit op de trans-Pacific, wat onvoldoende is om de prijszetting op het vaargebied te kunnen sturen.

NYSHEX

Het vertrek van de Denen uit de conference valt ongeveer samen met het nemen van een participatie in de New York Shipping Exchange (NYSHEX). Dat is een digitale start-up waarin ook CMA CGM en Hapag-Lloyd al hebben in geïnvesteerd. Het gaat om een elektronische vrachtbeurs waar verladers en containerrederijen sinds augustus vorig jaar zaken kunnen doen voor transporten over de trans-Pacific.

Het grote verschil tussen een gewone boeking bij een rederij en een boeking via NYSHEX is het feit dat beide partijen de overeenkomst moeten naleven. Het niet aanleveren van de lading voor de geboekte afvaart door de verlader of het op de kade laten staan van de container door de carrier, blijft niet ongestraft omdat er in dat geval een schadevergoeding betaald moet worden. Voor beide partijen is er dus meer zekerheid.

Maersk Line is de derde carrier die financieel in NYSHEX participeert, maar de vrachtbeurs wordt ook al gebruikt door MOL, OOCL en Cosco Shipping. Van alle mega-allianties is dus al minstens een lid op de vrachtbeurs actief. Voorlopig blijven de volumes nog beperkt: sinds de start in augustus werd naar verluidt zo’n 3.250 teu via NYSHEX geboekt.

Stefan Verberckmoes