Ladingaanbod bezorgt containerrederijen prettige meevaller

Het ladingaanbod in de lijnvaart is dit jaar groter dan aanvankelijk verwacht. De Franse consultant Alphaliner rekent voor dit jaar nu op een groei van 4,6% van de containervolumes.

Tot nu toe hield Alphaliner voor dit jaar rekening met een matige groei van 2 tot 3 procent. De overslagcijfers van de 150 grootste containerhavens voor het eerste kwartaal geven evenwel aan dat de containertrafiek sneller groeit dan verwacht.

In de eerste drie maanden van dit jaar ging de containeroverslag in die 150 havens met 5,8% omhoog. In China bedroeg de groei zelfs 7,3%. Volgens voorlopige cijfers zette die trafiekstijging zich daar ook nog in april door (+8%). Het valt daarom niet uit te sluiten dat dit jaar voor de carriers mogelijk nog een beter jaar wordt dan 2014, toen de wereldwijde containeroverslag met 5,1% is gestegen.

De sterke Chinese export heeft ook een invloed op de overslag in andere werelddelen. De achttien grootste containerhavens in de Verenigde Staten en Canada zagen hun containertrafiek in het eerste kwartaal met 7,4% stijgen. In Europa bedroeg de groei 6,6%. Uit cijfers van Container Trades Statistics (CTS) bleek eerder deze maand al dat die vooruitgang vooral aan de Far East trade te danken is.

Overcapaciteit

De consultant registreerde ook een opvallende toename van het containerverkeer van en naar Afrika, waarbij vooral Tanger in Marokko (+12,2%) en SCCT in Port Said (+16,4%) goed scoorden. Ook in Zuid-Afrika was er een groei van 8% na de daling van 5,4% van vorig jaar.

Het sterke ladingaanbod is goed nieuws voor de containerrederijen. Voor het tweede jaar op rij lijkt de hoeveelheid te transporteren containers sneller te groeien dan de vlootcapaciteit. De overcapaciteit waarmee de sector al sinds 2009 kampt, zou dit jaar dus opnieuw moeten afnemen. Volgens de laatste prognoses groeit de containervloot dit jaar 3%.

Stefan Verberckmoes