Koers aandeel NOL stijgt, terwijl Hanjin en HMM dalen

De berichtgeving over de interesse van Maersk en CMA CGM in de NOL-dochter APL stuwen de koers van het NOL-aandeel omhoog. In Zuid-Korea staat de koers van de aandelen van de twee grote containerrederijen juist onder grote druk.

Na de Franse consultant Alphaliner heeft gisteren ook het Britse Drewry zijn licht laten schijnen over een mogelijke overname van APL door Maersk Line of CMA CGM. De consultant vindt het op het eerste zicht onlogisch dat de twee grote carriers in een markt vol overcapaciteit een verlieslatende concurrent zouden kopen.

Net als Alphaliner meldt Drewry wel dat de negen terminals van APL winstgevende activa zijn. Voor CMA CGM is ook het perspectief dat APL op de trans-Pacific enkele grote klanten in de textielsector heeft alsook de mogelijkheid om onder Amerikaanse vlag te varen en in de Verenigde Staten lucratieve contracten te sluiten die voorbehouden zijn aan Amerikaanse carriers.

Grootste kanshebber

Omdat Maersk Line dankzij de overname van SeaLand al diensten onder Amerikaanse vlag heeft, lijken CMA CGM en APL het best bij elkaar te passen. Aan die conclusie voegt Drewry wel onmiddellijk toe dat Maersk Line veel rijker is. Drewry verwacht echter niet dat CMA CGM en Maersk tegen elkaar zullen opbieden, wat inhoudt dat Temasek als grootste aandeelhouder van NOL (67%) niet de prijs zal krijgen die het wil hebben.

Volgens Wall Street Journal lijkt CMA CGM voorlopig de grootste kanshebber om NOL/APL over te nemen. Dat soort berichtgeving deed de koers van het aandeel van NOL in 24 uren tijd met 11,5% stijgen. NOL zag zich verplicht om op de beurs van Singapore officieel te herbevestigen dat er gesprekken zijn, maar dat er geen garantie is dat die tot iets zullen leiden.

Nettoverlies

In Zuid-Korea zijn de koersen van de aandelen van de twee grote containerrederijen dan weer fors gedaald. Hyundai Merchant Marine (HMM) maakte bekend dat er in het derde kwartaal een nettoverlies van 33 miljoen dollar geleden werd als gevolg van de overcapaciteit in de lijnvaart, een economische recessie in een aantal grote ontwikkelde landen en de groeivertraging in een aantal ‘emerging markets’. De koers van het aandeel daalde dit jaar al met 55%.

Het aandeel van Hanjin Shipping kende gisteren een daling van 16% nadat Korea Ratings de kredietstatus BBB- had aangepast naar het lagere BB+. Dit jaar werden de aandelen van deze Koreaanse carrier al 37% goedkoper.