HMM krijgt weinig speelruimte van Maersk en MSC

Voor het ‘2M+HMM’-akkoord hebben Maersk Line, MSC en Hyundai Merchant Marine (HMM) een aantal afspraken gemaakt die de vrijheid van HMM deels aan banden leggen.

De drie carriers hebben afgesproken dat HMM tussen Europa en het Verre Oosten enerzijds en op de trans-Atlantic anderzijds slots koopt bij 2M. Tussen de Far East en Noord-Europa zou het om ongeveer 5.800 teu per week en per richting gaan. Tussen Noord-Europa en de oostkust van Noord-Amerika zou HMM zo’n 700 slots kopen.

Op de trans-Pacific onderhoudt HMM zelf drie wekelijkse diensten. Maersk Line en MSC mogen daarop samen wekelijks 1.000 slots gebruiken. In ruil daarvoor krijgt HMM evenveel slots op 2M-diensten en daarnaast koopt de Zuid-Koreaanse ook nog eens 4.800 teu scheepsruimte per week.

Afspraken

Conform de afspraken krijgt HMM slechts een keer per jaar de kans om een grotere allocatie te vragen. Die aanvraag moet in de loop van het derde kwartaal bij Maersk en MSC ingediend worden en de extra slots zijn dan bij de start van het volgende kalenderjaar beschikbaar.

De drie carriers zijn voorts overeengekomen dat HMM alleen bij andere rederijen slots mag kopen of nieuwe diensten met hen mag beginnen wanneer 2M de vraag naar extra capaciteit niet zou inwilligen. De Zuid-Koreaanse rederij gaf eind vorig jaar te kennen zijn marktaandeel te willen verdubbelen, maar zal die ambitieuze uitbreidingsplannen dus vooraf met Maersk en MSC moeten bespreken.

Opzeggen

Ook wat het einde van de samenwerking betreft, is het duidelijk welke carriers tijdens de onderhandelingen de sterkste uitgangspositie hadden. HMM kan het akkoord niet opzeggen voor 1 april 2019, maar Maersk en MSC kunnen er wel al op 1 oktober 2018 de stekker uittrekken zonder dat ze daarvoor een reden moeten opgeven.

Voor HMM is het belangrijk om de (strenge) regels goed na te leven. Indien Maersk en MSC zouden vaststellen dat hun Koreaanse partner de afspraken niet respecteert, wordt de samenwerking na een opzegtermijn van drie maanden verbroken.

Zim

Ondanks de beperkte speelruimte kan HMM wel met andere carriers zaken doen. Maersk Line en MSC zien er geen graten in dat hun Zuid-Koreaanse partner vanaf volgende maand wekelijks 400 slots op de Pacific North West zal uitwisselen met de Israëlische carrier Zim. HMM kan op die manier elf wekelijkse afvaarten tussen Azië en de westkust van Noord-Amerika aanbieden met drie eigen boten, zeven van 2M en een elfde van Zim.

Stefan Verberckmoes