‘Hanjin Africa’ met bijna maand vertraging op weg naar Europa

Het containerschip ‘Hanjin Africa’ (13.102 teu) heeft gisteren de toelating gekregen om door het Suezkanaal te varen. Het is nu met een importlading uit de Far East op weg naar de havens Algeciras en Hamburg.

De containerreus wordt de derde uit de NE6-dienst van de CKYHE Alliance die alle Noord-Europese lading bij Eurogate in Hamburg zal lossen. De ‘Hanjin Europe’ en ‘Hanjin Harmony’ deden dat eerder deze maand al en liggen intussen leeg voor anker voor de Duitse kust. Hanjin Shipping heeft gisteren aan de eigenaars van de ‘Hanjin Harmony gemeld dat ze het schip wil terugleveren. Dinsdag gebeurde dat ook al voor de ‘Hanjin Europe’.

Voorlopig lijken beide schepen de enige van Hanjins negen zusterschepen uit de NE6 Loop die al volledig leeg zijn. De ‘Hanjin Gold’ wordt op dit moment als laatste beladen in Pasir Panjang (Singapore) en dat is voorlopig de laatste haven voor de ‘Hanjin Blue Ocean’. Voor de ‘Hanjin Asia’ lijkt Algeciras de terminus te zijn. De 'Hanjin Sooho' ligt nog altijd nabij Shanghai aan de ketting.

Eindelijk

De ‘Hanjin Africa’ (foto) wordt nu op 6 oktober in Algeciras en op 13 oktober in Hamburg verwacht. De containers zullen met een maand vertraging gelost worden, want volgens het aanvankelijke vaarschema moest het megaschip op 3 september al door Suez varen om op 14 september in Hamburg te kunnen arriveren. De passage door Suez werd eindelijk mogelijk omdat de aandeelhouders waaronder Korean Air, geld ter beschikking gesteld hebben om alle gestrande lading te kunnen afleveren.

Hoewel Hanjin als enige tonnage leverde voor de NE6 Loop, werd deze dienst ook gebruikt door de alliantiepartners "K" Line, Yang Ming, Cosco en Evergreen, alsook door UASC.