Gemiddeld schip in Far East trade is nu 15.000 teu groot

De gemiddelde scheepsgrootte in de trade tussen de Far East en Noord-Europa heeft gisteren de kaap van de 15.000 teu overschreden. Dat gebeurde omdat Evergreen een schip van 8.500 teu heeft vervangen door de nieuwbouw ‘Theseus’.

De ‘Theseus’ is het vijfde en laatste schip uit een reeks met een capaciteit van 14.424 teu die Evergreen voor een periode van tien jaar van de Griekse rederij Costamare huurt. De nieuwbouw is gisteren in Zuid-Korea op maidentrip vertrokken voor de NE7-dienst van de CKYE partners Cosco, “K” Line, Yang Ming en Evergreen. In Antwerpen wordt de ‘Theseus’ op 28 november voor de eerste keer aan de Noordzeeterminal van PSA verwacht.

Door het in vaart komen van de ‘Theseus’ kan Evergreen het laatste schip van de L-klasse dat nog op Noord-Europa voer, vervangen. De ‘Ever Linking’ (8.508 teu) schuift deze week op naar de APG Service van Evergreen tussen het Verre en Midden-Oosten.

Met de ‘Theseus’ erbij bestaat de vloot van de NE7 nu volledig uit schepen met een capaciteit van ruim 14.000 teu. Het gaat om vijf eenheden van Yang Ming (14.080 teu) en de vijf zusterschepen van 14.424 teu die Evergreen van Costamare huurt (foto).

Containerreus

Dankzij de indienstname van de nieuwe containerreus is de gemiddelde scheepscapaciteit in de Far East trade voor het eerst over de 15.000 teu gegaan. De term containerreus is voor de ‘Theseus’ dus eigenlijk misschien niet meer van toepassing, omdat die al tot de kleinere helft van alle schepen op dit vaargebied gerekend mag worden.

Volgens de Franse databank Alphaliner zijn er tussen het Verre Oosten en Noord-Europa in totaal 181 containerschepen actief in zestien wekelijkse diensten. Daarvan hebben er 169 een capaciteit van meer dan 12.500 teu. Het aantal schepen met twintig of meer rijen containers in de breedte bovendeks bedraagt 129 en daarvan zijn er intussen al 44 met een capaciteit van meer dan 18.000 teu.

De enige resterende ‘kleine’ vaartuigen op het vaargebied zijn nu zes schepen van ongeveer 9.000 teu van NYK en vijf van 10.010 teu die voor MOL varen. Samen verzekeren zij Loop 1 van de G6 Alliance. Dat is de enige resterende lijndienst op het vaargebied die zowel eastbound als westbound grotendeels op de bediening van Japan gericht is.

Stefan Verberckmoes