G6 Alliance bevestigt aanbod voor 2016

De zes leden van de G6 Alliance (waaronder ook APL) hebben voor het eerst officieel gereageerd op de geplande overname van NOL door CMA CGM.

NOL is het moederbedrijf van APL. Na het afronden van de overname wil CMA CGM als nieuwe eigenaar APL uit de G6 Alliance halen en in de alliantie Ocean Three brengen, waarvan het zelf het grootste lid is.

Flows meldde gisteren al dat de vijf overblijvende leden van G6 voldoende schepen op overschot en in aanbouw hebben om die van APL te vervangen. Met het persbericht van vandaag willen APL, Hapag-Lloyd, Hyundai Merchant Marine (HMM),Mitsui OSK Line (MOL), NYK Line en OOCL benadrukken dat hun aanbod volgend jaar in principe onveranderd blijft.

Onstabiel

De zes alliantiepartners zijn zich ervan bewust dat concurrerende carriers de geplande exit van APL als argument kunnen gebruiken om G6 als een ‘onstabiele’ alliantie te omschrijven. Omdat er momenteel met sommige grote verladers onderhandeld wordt over jaarcontracten voor 2016, is het voor de zes partners belangrijk om nu een duidelijk signaal te geven.

Omdat ook Cosco en China Shipping zullen fuseren en de nieuwe China Cosco Shipping Group tussen twee allianties (Ocean Three of CYKHE) zal moeten kiezen, zitten de 2M partners Maersk Line en MSC volgens de Deense consultant SeaIntel nu in een comfortabele positie. Bij hen verwachten grote verladers immers het minst verschuivingen in het aanbod op de grote oostwest-assen.

Het is wel zo dat rederijen die uit een groot samenwerkingsverband willen stappen, met een lange opzegtermijn rekening moeten houden. Dat neemt niet weg dat de alliantiestress in de markt voelbaar is, niet in het minst ook bij de havens en terminals die beseffen dat één en ander weer voor grote verschuivingen kan zorgen. In Beneluxverband krijgt CMA CGM dankzij de overname van APL bijvoorbeeld nu een veel groter belang van 30% in de nieuwe Rotterdam World Gateway Terminal op de Tweede Maasvlakte.