Directeur Mare Straetmans zegt vaarwel aan PortXL

Na drie jaar aan het roer van 's werelds eerste start-upaccelerator voor havens geeft directeur Mare Straetmans de fakkel door. PortXL heeft voeten aan de grond gekregen in Rotterdam, Antwerpen en Singapore. Straetmans kijkt uit naar iets nieuws.

De van oorsprong Nederlandse start-upaccelerator PortXL is bezig aan de selectieronde voor de rol van nieuwe directeur. In Antwerpen loopt momenteel een traject voor start-ups die samenwerken met MSC, DEME en het Havenbedrijf, maar Straetmans is er gerust in dat de zaken in goede handen zijn.

Opvolging

PortXL heeft nog geen nieuwe directeur aangesteld. Het proces om iemand te selecteren, loopt. Moeten de deelnemende bedrijven aan de Antwerpse kant zich zorgen maken over een dipje door zijn afscheid?

“Er zijn drie locaties die nu draaien en die hun eigen broek kunnen ophouden, zeg maar,” stelt Straetmans gerust. “Dat geldt dus voor Rotterdam, Singapore, maar zeker ook Antwerpen. Ik verwacht qua continuïteit geen problemen.”

Ongebaande paden

Met PortXL stampte Straetmans in 2015 de eerste start-upaccelerator voor de havenindustrie uit de grond. Hij had een verleden als innovatiemanager bij Port of Rotterdam en als directeur van een dansclub. De volgende uitdaging roept, al weet hij nog niet welke dat zal zijn.

Straetmans: “Ik ben iemand die net niet de gebaande paden loopt en ik neem iets makkelijker een rol aan waar anderen van weglopen. Vier jaar geleden moest ik echt nog uitleggen wat start-ups zijn en waarom die nodig zijn in de haven. Ik hou ervan om in een omgeving waar iets niet gezien wordt, iets nieuws te bouwen.”

Geen winstoogmerk

Straetmans benadrukt dat hij zich persoonlijk niet financieel verrijkt heeft met PortXL in de afgelopen jaren. “We hebben PortXL als een onderneming opgezet, maar ik had daarin geen winstoogmerk,” aldus Straetmans. “Boven PortXL hangt een stichting voor mocht er ooit winst uit voortvloeien. De stichting wil de maritieme industrie transformeren en innovatie stimuleren.”

Vaak keek Straetmans erop toe hoe de kosten van het jonge PortXL gedrukt konden worden. Grote uitgaven werden onder de loep gehouden. “De eerste drie maanden vloog ik naar Los Angeles om ons netwerk uit te breiden,” herinnert Straetmans zich. “Dat kon in 9 uur rechtstreeks, maar die reis heb ik gedaan in 22 uur met tussenstappen in Dublin en Chicago om 300 euro op het ticket te besparen. In tweede klasse, zoals je zult begrijpen.”

Je weet wat ze zeggen over Nederlanders, maar de man heeft maritieme innovatie toch maar mooi mee terug op de kaart gezet.

Sven Goyvaerts