DFDS legt vanuit Gent nieuwe spoorverbinding in

DFDS heeft zijn spooraanbod vanuit Gent sinds begin dit jaar uitgebreid met wagons die tweemaal per week richting Duitsland gaan. De nieuwe verbinding kadert in een contract met een Zweedse staalproducent.

De aanvoer van de coils uit Zweden gebeurt via de roro-dienst van de Deense operator die zesmaal per week tussen Göteborg en Gent pendelt (met een wekelijkse aanloop in het Noorse Brevik). Op de multimodale terminal die DFDS in de Vlaamse haven aan het Mercatordok uitbaat, worden de rollen op speciale staalwagons gezet voor het natransport naar Krefeld.

Om volle treinen gaat het niet, zegt Stein van Est, managing director van DFDS Seaways NV. Vanuit Gent vertrekken telkens tien wagons. Zij worden in Terneuzen aan een andere trein gekoppeld voor de trip naar het Duitse Ruhrgebied.

Lyon

DFDS, dat in Gent ook staal van andere producenten per spoor ontvangt en op het schip naar Scandinavië zet, behandelt op zijn Gentse terminal al jaren treinen die onder meer met cabines van truckbouwer Volvo uit Zweden komen. Eind vorig jaar kwam er op de noord-zuidas een dienst bij richting Lyon die net als de trein naar Krefeld aansluit op de roro-dienst op Göteborg.

Ook daar is nog geen sprake van een rechtstreekse lijn. De vracht afkomstig uit of bestemd voor Scandinavië wordt eerst van en naar Bettembourg in Luxemburg getruckt om daar op de trein gezet te worden. Verschillende klanten maken intussen al gebruik van die mogelijkheid.

Van Est hoopt dat daar dit jaar verandering in komt, maar dan moet een oplossing gevonden worden voor het feit dat de seinhuizen in Gent in het weekend niet bemand zijn. “Om met één wagonset driemaal per week heen en weer te pendelen tussen Gent en Lyon moeten we ook in het weekend hier kunnen komen. Dat is nog niet het geval. Het is wachten tot daar een oplossing voor is. Infrabel bekijkt wel de bediening op afstand van de afstand van de seinhuizen.”

Multimodaal groeien

DFDS heeft van de ontwikkeling van zijn multimodaal aanbod een focuspunt in zijn strategie gemaakt. Het riep daarvoor begin vorig jaar een Rail Competence Centre in het leven waarvan Stein van Est lid is.

De groep wil ook de interactie tussen de verschillende modi op zijn terminals versterken. Met zijn goede aansluitingen op het spoor- en waterwegennet is Gent één van de draaischijven in het netwerk waar die ambitie tastbare vorm moet krijgen.

Vorig jaar zette DFDS ook multimodale oplossingen op het spoor tussen Italië en Engeland. Daarbij komen Rotterdam en Zeebrugge in beeld. Het huurt daarvoor ruimte in op bestaande diensten.