Antwerpen en Zeebrugge bundelen krachten in containersector

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De CEO van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, Eddy Bruyninckx, en zijn Zeebrugse evenknie, Joachim Coens, zijn momenteel samen met de Vlaamse mobiliteitsminister Ben Weyts op havenmissie in Santiago. Daar hebben de drie heren zopas een akkoord ondertekend over een nauwe samenwerking in de containersector.

Ook de nieuwe Vlaamse havencommissaris, Jan Blomme, die van Weyts de expliciete opdracht had gekregen om de twee grootste Belgische containerhavens te laten samenwerken, is er in Chili bij.

Dubbele Vlaamse call

Door te kiezen voor een ESV kunnen de twee havens samen een commercieel beleid uitwerken en dus samen tarieven bepalen. Ze zullen onder andere proberen om rederijen naar beide havens te lokken met kortingen, zoals de haven van Rotterdam die nu al geeft voor rederijen die er een dubbele call verrichten.

De achterliggende gedachte is dat rederijen die bijvoorbeeld nu al Antwerpen aanlopen omdat daar veel exportlading beschikbaar is, ook zouden overwegen om Zeebrugge als haven voor inkomend verkeer aan hun rotatie toe te voegen.

Zeebrugge kan nieuwe trafiek best gebruiken, want de containeroverslag daalde er in de eerste negen maanden van dit jaar met 26%. In Antwerpen bedroeg de groei 8%, wat opvallend veel is in vergelijking met de evolutie in Rotterdam (+1%) en Hamburg (-9,2%).

Positieve reactie

De privésector reageert positief en noemt het samenwerkingsakkoord historisch. Rudi De Meyer, directeur Voka-Havenvereniging, meent dat het de concurrentiepositie van beide havens tegenover de buitenlandse havens zal versterken en rekent er op dat het akkoord nu ook daadwerkelijk snel wordt uitgevoerd en concreet ingevuld via de ESV.

Minister Weyts reageert eveneens verheugd op de ondertekening van het akkoord. Hij stelt dat de samenwerking zal verhinderen dat de Vlaamse havens tegen elkaar uitgespeeld worden, zodat een derde partij (Rotterdam) met de trafiek gaat lopen. Dat is belangrijk ik het licht van de verwachte consolidatiegolf in de lijnvaart, waarbij gewijzigde allianties hun aanbod opnieuw zullen herschikken.

Hij vond het belangrijk dat de havens zouden samenwerken omdat Antwerpen vragende partij is voor de bouw van het nieuwe Saeftinghedok, wat als groot investeringsproject niet evident is wanneer er aan het Koning Albert II-dok in Zeebrugge grote leegstand is.

In het samenwerkingsakkoord wordt uitdrukkelijk het belang van het nieuwe Saeftinghedok onderstreept. Zeebrugge wordt volgens de tekst gevrijwaard als ‘volwaardig containerplatform’.

Antwerpen en Zeebrugge bundelen krachten in containersector – Flows

Antwerpen en Zeebrugge bundelen krachten in containersector

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De CEO van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, Eddy Bruyninckx, en zijn Zeebrugse evenknie, Joachim Coens, zijn momenteel samen met de Vlaamse mobiliteitsminister Ben Weyts op havenmissie in Santiago. Daar hebben de drie heren zopas een akkoord ondertekend over een nauwe samenwerking in de containersector.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login