Antwerpen eerste loshaven voor nieuwe dienst van Maersk

De Deense rederij Maersk start begin juni een nieuwe CLX Service, waarvoor Antwerpen de eerste Europese loshaven wordt. Ook Hapag-Lloyd zal bijladen. Dit alles kadert in een grote reorganisatie van lijndiensten tussen Europa en Latijns Amerika.

De nieuwe CLX Service van Maersk en de Duitse dochter Hamburg Süd zal Noord-Europa met Centraal-Amerika en de westkust van Zuid-Amerika verbinden. Acht 4.500 teu grote schepen van Maersks L-klasse met grote reefercapaciteit (foto) zullen worden ingezet tussen Noord-Europa, Colombia, Panama, Chili en Peru.

Antwerpen wordt de eerste Europese loshaven. De andere Europese aanloophavens worden Rotterdam, Londen en Hamburg. Daar zal geladen worden voor Cartagena, Manzanillo (Panama), Balboa, Callao, San Antonio en San Vicente. De terugweg leidt via Balboa, Manzanillo en Santa Marta naar Antwerpen. De eerste afvaart van de CLX-dienst wordt op 6 juni uit Antwerpen geboden met de ‘Lexa Maersk’.

Santa Marta

Omdat de nieuwe CLX Service een rechtstreekse verbinding tussen Santa Marta en Europa biedt, staken Maersk en Hamburg Süd hun Colombia Express Service, die Santa Marta en Turbo met Portsmouth, Antwerpen Hamburg verbindt. Deze Colombia Express met schepen van 2.500 teu werd in de Scheldehaven door BNFW behandeld.

De stopzetting van de Colombia Express wordt ook opgevangen door Santa Marta en Portsmouth toe te voegen aan de rotatie van de Ecubex Service tussen Ecuador en Noord-Europa. De toevoeging van Portsmouth gaat ten koste van de northbound call van Rotterdam. Antwerpen behoudt de wekelijkse aanloop van deze Ecubex-dienst.

Omdat de Colombia Express ook een rechtstreekse aanloop in Turbo had, starten Maersk en Hamburg Süd een feederdienst vanuit Manzanillo naar Turbo en Santa Marta.

Hapag-Lloyd

Hapag-Lloyd zal van bij de start van Maersks CLX Service slots kopen op deze nieuwe verbinding. De Duitse rederij zal eind juni stoppen met het bijladen op MSC’s dienst tussen Noord-Europa en de westkust van Zuid-Amerika. Hapag-Lloyd zal de nieuwe dienst van Maersk verkopen als SW2 Service.

Het nieuwe akkoord met de Denen kadert in een grootscheepse reorganisatie van Hapag-Lloyds diensten naar Centraal en Latijns-Amerika. De Duitse carrier trekt zich terug uit twee gezamenlijke diensten met CMA CGM tussen Noord-Europa en Centraal-Amerika enerzijds en tussen het Middellandse Zeegebied en de westkust van Zuid-Amerika anderzijds.

Hapag-Lloyd zal lading vanuit Zuid-Europa naar de Zuid-Amerikaanse westkust voortaan in transhipment behandelen in Cartagena, waar aansluiting is met de nieuwe SW2 Service van Maersk of de eigen SWX-dienst met CMA CGM en Cosco Shipping tussen Noord-Amerika en de westkust van Zuid-Amerika.

Stefan Verberckmoes