Nieuwjaarsbrief Karl Huts (KVBG)

In de reeks nieuwjaarsbrieven (gratis en niet vergrendeld) blikt een auteur uit de logistieke sector vooruit naar 2019. Vandaag leest u de nieuwjaarsbrief van Karl Huts, voorzitter van KVBG (Koninklijk Verbond der Beheerders van Goederenstromen).

Heeft er ooit iemand getwijfeld over wie er écht baas is in de Antwerpse haven? Dan mag die nu zijn laatste twijfels te ruste leggen, want het is het afgelopen jaar op pijnlijke wijze nog eens aan alleman duidelijk gemaakt. Per telefoon nog wel. Of per postduif, mijn bronnen zijn daar niet helemaal eensluidend over. Maar waar ze het wel eens over zijn, is dat de boodschap uit een stadstaat ergens in het Verre Oosten kwam. En dat die boodschap ook ineens het einde betekende van alle goedbedoelde initiatieven om vanuit de lokale havencommunity Antwerpen nog eens op de wereldkaart te zetten. Dat wij Vlaamse boerkes onze plaats moesten kennen, begot. En dat we zeker niet moesten denken dat we op eigen houtje een uniek data-uitwisselingsplatform uit onze Vlaamsche klei konden stampen. Dat het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen (GHA ) en de FPIM dat wel zouden doen!

Over de FPIM  (Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij – de Staat met andere woorden) gesproken. De postduiven hebben klaarblijkelijk last gehad van al die verdovende middelen in ons dokwater, want er is er overduidelijk eentje verkeerd gevlogen. Toegekomen bij dezelfde FPIM, met instructies om Euroports over te nemen! Als er een grotere strategie achter zit ontgaat ze mij, maar NxtPort en Euroports worden dus waarschijnlijk zusterbedrijven. Bij Euroports zitten ze met de handen in hun haar, want dan moeten ze al hun dokwerkers omscholen tot ambtenaren. Ze hebben heel de Wet Major daarover uitgepluisd, maar niets gevonden dat licht in de duisternis brengt …

Die mannen die die postduiven hebben gestuurd, hebben wel één ding goed begrepen: ge moogt een Vlaming nooit te veel zelf laten beslissen. Want dan is er altijd wel een andere Vlaming die vindt dat die beslissing verkeerd is. Of dat er iets aangepast moet worden. Of nog eens overpeinsd moet worden. Of dat er misschien best helemaal niets beslist moet worden. Ik vraag mij af van waar de postduif kwam die het heuglijke 9e alternatief aan onze geliefde minister heeft ingefluisterd. Die andere postduif, die de oplossingen bijhad voor de mobiliteit, is volgens betrouwbare info onderschept. Boven Doel. Geëindigd in de pot van een van de vier bewoners aldaar. Wat een roemloos einde voor een postduif (en voor onze mobiliteitsoplossingen …).

Maar gelukkig zijn er het afgelopen jaar toch twee dingen geweest waar de postduiven geen roet in het eten zijn komen smijten! Om de dalende stukgoedvolumes op te vangen (lap, dit jaar weeral bijna 3% achteruit) hadden we in Antwerpen namelijk het clevere plan opgevat om nieuwe markten aan te boren. Na lang zoeken en héél veel studies van consultants (vanuit hun burelen ergens in de Balkan, niet te verwarren met hun collega’s gespecialiseerd in sportweddenschappen), eindelijk nog eens een fantastisch nichke ontdekt!!! Een of ander wit poeierke. Komt ook binnen in bulk. Gigantische groeicijfers, waar zelfs de containers nog een poepie aan kunnen ruiken! En nikske low value adding transhipment: allemaal hoge toegevoegde waarde import! Men vraagt zich af waarom het GHA dat niet in haar goednieuwsrapporten opneemt. Die gasten zijn veel te bescheiden volgens mij! Nu maar hopen dat ze in Vlissingen niet te rap wakker worden, of we zijn die trafiek ook weeral kwijt …

En dan is er natuurlijk nog dat andere hoogtepunt van het jaar! Eindelijk de e-commerce van de grond gekregen! In een haven nog wel! Eentje zonder water, maar welke knies valt daar nu over?!? Die grot van die veertig rovers, die lag ook in de woestijn, en kijk eens wat voor schatten daar allemaal in lagen! En om de Hollanders moeten we ons deze keer ook niet te veel zorgen maken. Die gasten waren klaarwakker toen ze deze Chinese kelk aan zich voorbij lieten gaan.

Weet ge trouwens wat een Chinees zijn vijanden toewenst? “May you live in interesting times.” Awel, volgens mij hebben we tegen de verkeerde Chinees zijne gevel gepist … want 2019 wordt “vely intelesting”!!! Behalve als ge een postduif zijt en op en af moet vliegen tussen de buitenlandse hoofdkwartieren van onze havenbedrijven en de Antwerpse dokken. Dan wordt het voornamelijk “vely velmoeiend” …

Feliz Año!

Karl Huts, voorzitter KVBG (Koninklijk Verbond der Beheerders van Goederenstromen)