Flowsdebat Transport & Logistics: innovatief rekruteren een must!

Donderdag 19 oktober laat Flows verschillende HR-specialisten uit de brede maritieme sector aan het woord over de toekomst van HR en rekrutering. De voorzet komt van VDAB-topman Fons Leroy, daarna is het woord aan de Antwerpse ervaringsdeskundigen.

Stephenie Feys (Zuidnatie) (foto), Yves Hebb (Van Moer Group) en Hugo De Bie (DP World) laten elk vanuit hun specifieke context hun licht schijnen op de uitdagingen die een onderneming ondervindt wanneer ze mensen zoekt. Voor onze rubriek People & Jobs lichten ze alvast een tipje van de sluier op over wat ze volgende donderdag op Transport & Logistics zullen melden. "Aanwervingen staan bij ons hoog op de agenda omdat we de laatste jaren fel gegroeid zijn", zegt Stephanie Feys. "Bovendien zijn we een breakbulkspeler, wat weer andere affiniteiten veronderstelt dan de containersector." Mensen vinden is niet eenvoudig. "In zowat alle werkgroepen waar ik deel van heb uitgemaakt, komt steeds weer naar voren dat het imago van de logistiek niet sexy is. Alfaport-Voka probeert dat tij te keren. Feit blijft dat kandidaten veel keuze hebben en dat wij als werkgevers in een erg kleine vijver vissen. Zo ontstaat een opbod met de concullega's."

Match met de bedrijfscultuur

Zuidnatie is aanwezig op zowat alle jobbars, -beurzen en -evenementen die er in Antwerpen en verre omgeving zijn. Ook collega's worden ingeschakeld in de zoektocht naar geschikte kandidaten. "Maar bovenal: je moet bij de jongeren bekend staan als een goede werkgever, dan doet mond-aan-mondreclame haar werk. Wij doen dat door de waarden van een familiebedrijf uit te dragen, bijvoorbeeld door een familiedag in te richten. Wij stellen ons ook de vraag of de kandidaat in onze organisatie past. Voor je in de functie terechtkomt waarvoor je solliciteerde, krijg je een kort traject op de verschillende afdelingen van het bedrijf. Verder worden sollicitatieprocessen niet lang uitgesponnen: geen ellenlange rondes of testings. We proberen het potentieel van de mensen te vatten tijdens het gesprek en te kijken of ze matchen met onze organisatie en cultuur. Onze mensen begrijpen dat wij soms wat langer op de juiste kandidaaat wachten en steken in de tussentijd een tandje bij. We proberen de jobinhoud uitdagend te maken en een aantrekkelijke verloning te bieden. Met enkel het wettelijke barema nemen de jongeren geen genoegen meer."

Camion à la carte

Yves Hebb zit dan weer mee aan tafel omdat Van Moer Group een wel heel apart extraatje heeft om chauffeurs te lokken en te houden: de vrachtrijders kunnen er zelf kiezen met welke van de vijf grote vrachtwagenmerken ze willen rijden. "Chauffeurs identificeren zich vaak erg met één merk, in die mate dat het soms zelfs hun werkgeverskeuze bepaalt. Daar willen wij op inspelen. Er is in het leasingbudget zelfs een extra voorzien voor accessoires als verstralers en aluminiumvelgen. Als je de werknemers aan je wil binden, moet je de taal van de dingen spreken, niet de taal van het geld. Al proberen we hen ook beter dan gemiddeld te verlonen en zien ze hun trouw beloond."

Voor de andere profielen in het bedrijf richtte Van Moer een talentpool op: daarin komen de jonge afgestudeerden terecht nog voordat het bedrijf juist heeft uitgemaakt op welke plek ze het best tot hun recht komen. "Focus op wie je mensen zijn, in plaats van op wat ze weten", besluit Hebb. "Soms weet je niet wat je met hen gaat doen, maar blijkt er toch een plaatsje in het bedrijf te zijn waar ze zich geweldig ontplooien."

Diversiteit

DP World valt dan weer op door de grote verscheidenheid aan profielen die het bedrijf tewerkstelt: een groot aantal havenarbeiders en vaklui, maar ook een breed scala aan technici en bedienden. "Het is een kwestie van verschillende oplossingen tegelijk", zegt De Bie. "Je moet jezelf aantrekkelijk maken en waken over een goede sfeer op de werkvloer. Niet eenvoudig in een volcontinu bedrijf waar je dus nooit alle medewerkers tegelijk op het terrein hebt. Als werkgever moet je ook openstaan voor de vragen naar flexibiliteit van de werknemers. Op het aanmeren van schepen zit soms een speling die de planning, en dus ook de inkomsten, van de arbeiders kan beïnvloeden. Daar moet je rekening mee houden en je moet zorgen voor compensaties. Niet per se in geldelijke zin, maar het staat vast dat je iets tegenover die herplanning moet stellen. Een kwestie van aanvoelen en overleggen. Je wil tenslotte je medewerkers aan boord houden. De verhouding tussen arbeiders en werkgevers in de haven is de uitkomst van een lange geschiedenis, waarin het machtsevenwicht soms kantelde van de ene partij naar de andere. Vandaag hebben de dokwerkers een licht overgewicht door het tekort, maar het is vooral een zaak om sereen met die realiteit om te gaan."

Michiel Leen