OPINIE: Veel aandacht voor 'Ever Given', maar niet voor haveninfarct

Stefan Verberckmoes

Stefan Verberckmoes

Shipping Analyst

De aankomst van de 'Ever Given' in Rotterdam werd donderdag door veel media uitvoerig gecoverd. Het leek het belangrijkste havennieuws van het moment, terwijl iedereen in de Europese containersector weet dat er veel grotere zaken spelen zoals congestie, een tekort aan havenarbeiders en als gevolg van beide een dreigend terminalinfarct.

Dat de 'Ever Given' eind maart op een iconische en goed filmbare plek aan de grond liep en het internationale scheepvaartverkeer zo een week verlamde, heeft terecht massaal de aandacht van de algemene media gewekt. 

Het enige positieve aan dat Suezincident is het feit dat het grote publiek dankzij die mediaberichtgeving eindelijk is gaan beseffen welke cruciale rol de lijnvaart vervult. Plots werd duidelijk waarom online bestelde boeken van Eva Mouton niet aan huis bezorgd werden en waarom fietsenfabrikanten geen nieuwe fietsen konden leveren, omdat ze zaten te wachten op enkele onderdelen die uit de Far East moeten komen.

Zelfs de vier maand vertraagde aankomst in Rotterdam werd gisteren opnieuw een mediacircus, waarbij er uiteraard veel aandacht was voor de schadeclaims en de manier waarop de lading al dan niet nog afgeleverd zal worden. Ik mocht zelf even in het mediacircus meespelen, omdat een ploeg van VTM Nieuws zich gisteren in mijn tuin opstelde voor een snelle interventie voor het middagnieuws van de commerciele TV-zender.

Ik kreeg er de kans om te vertellen dat sinds de Suezblokkade van eind maart het containerverkeer nog meer verstoord is geweest door onder andere de zware congestieproblemen in Yantian. Of dat de snel groeiende Vietnamese export nu zwaar gehinderd wordt door een lokale lockdown na een nieuwe uitbraak van COVID-19. Het congestiespook waart ook al enige tijd in Noord-Europa rond, want ook op 'onze' terminals loopt het containerverkeer vast door de grote drukte en de vele vertragingen.

Het containerverkeer is na de Suezblokkade nog veel meer vestoord geweest. Het congestiespook waart nu ook in Noord-Europa rond

Voor het VTM-publiek maakte ik de vergelijking met een station waar een overvolle trein met drie uur vertraging aankomt op een perron dat al vol staat met reizigers, die diezelfde trein willen nemen naar de volgende bestemming. Dat resulteert uiteraard in chaos op dat perron als iedereen wil uit- en instappen. In het containerverkeer gebeurt momenteel net hetzelfde. Het enige verschil is dat containers geen stem hebben en dat de maritieme stationchefs niet graag uitpakken met hun problemen.

Die vergelijking is in de montage van het snelle VTM Nieuws helaas gesneuveld. De beeldspraak moet nochtans zeer herkenbaar zijn in onze havencommunity. Het tekort aan handen in zomertijd gecombineerd met de veel te lange ‘dwell times’ van de containers op de terminals, is op sommige locaties al meer dan gewoon maar 'problematisch' geworden. Het is een enorme uitdaging voor de havengemeenschap om dat probleem aan te pakken met bijvoorbeeld betere communicatie en dataverkeer, zoals de voorzitter van de expediteursvereniging FORWARD Belgium, Jef Hermans, het hier suggereerde.

Hoe mooi zou het zijn mocht de Vlaamse havensector met een goed plan van aanpak het VTM Nieuws halen. De kans is wellicht klein, maar gelukkig voor u zijn wij er als vakmedia ook nog.