OPINIE: Een portie openheid onder de kerstboom

Bart Timperman, hoofdredacteur Flows

Omdat heel veel mensen, ook de Flowsredactie, maandag de brug naar Kerstmis maken, wens ik u nu al in naam van heel ons team een prettig kerstfeest. En leuke cadeautjes! Een pakje openheid bijvoorbeeld.

Bart Timperman, hoofdredacteur Flows

Onder de kerstboom liggen vaak tal van pakjes. Als ik er eentje zou mogen bijleggen, dan koos ik voor een pakje openheid. Een geschenk dat niets kost, behalve een beetje lef. Een geschenk dat de vaak traditionele logistieke sector echt goed zou doen.

Maar al te dikwijls worden onze redacteurs geconfronteerd met bedrijven waar bij een vraag over een klein nieuwtje, meteen alle alarmen afgaan. Een voorbeeldje? Een trotse nieuwe leidinggevende in een bedrijf meldt zijn carrièreswitch op social media. Daarop volgen gelukwensen van klanten, concullega’s en collega’s. Iedereen blij. Maar als Flows het heuglijk nieuws ook wil brengen, moet plots de toestemming gevraagd worden van een ver hoofdkwartier. Terwijl het nieuws al op de digitale straatstenen ligt.

Duiding

Nu we toch het feest van de vrede naderen: wij zijn écht uw vijand niet. Integendeel. Wij zijn uw partner in het delen van uw successen, uw innovaties, uw realisaties. Ook uw opinies zijn welkom. En ja, we brengen ook slecht nieuws. Omdat ondernemen nu eenmaal ook een kans op mislukken impliceert. En tegenslag kan iedereen overkomen. Daar ook open en eerlijk duiding bij geven, kan vaak de schade beperken.

Diepgaander

U hoeft mij niet te geloven. In de nieuwsbrief van pub.be, de wereld van de reclamejongens, lees ik dit: “Voor 85% van de decisionmakers is de vakpers hun belangrijkste informatiebron.” Dat blijkt uit een onderzoek bij 325 decisionmakers. Meer dan 85% van de decisionmakers beschouwt de vakpers als diepgaander en relevanter dan de algemene media, leert de studie. We citeren: “Het helpt hen nieuwe sectortrends te ontdekken en de vakpers speelt een cruciale rol bij het maken van keuzes in hun aankoopproces.”

Goede wil

Dat pakje openheid onder de kerstboom kost dus niet alleen niets, het kan u dus ook iets opleveren. Naambekendheid, geloofwaardigheid, potentiële klanten of partners, … U kan ze vinden dankzij een transparante spirit. Met deze boodschap van een redactie van goede wil, wens ik u allen een fijn kerstfeest. Geniet ervan.

Bart Timperman, hoofdredacteur