OPINIE: Containerrederijen zoeken nieuw verhaal

Stefan Verberckmoes

Stefan Verberckmoes

Shipping Analyst

Het lijkt erop dat de schaalvergrotingsrace in de lijnvaart op zijn einde loopt. Wanneer de rederijen stoppen om elkaar te beconcurreren met lagere slotkosten, moeten ze een nieuwe strategie uitdokteren om zich van de rest te onderscheiden.

De schaalvergrotingsrace in de lijnvaart heeft de carriers behalve schaalvoordelen veel miserie bezorgd. Overcapaciteit deed de tarieven dalen en de verliezen oplopen, waardoor de rederijen de hoogste prioriteit gaven aan het drukken van hun kosten. Vaak werd daarbij opnieuw gekozen voor nog grotere schepen. Voor de verladers heeft dat geleid tot tragere diensten, minder contactpersonen in de afgeslankte agenturen en meer carriers die identiek dezelfde dienst verkopen.

Het lijkt erop dat de grootste carriers deze vicieuze cirkel nu eindelijk willen doorbreken. Hyundai Merchant Marine (HMM) volgt nog de strategie om te gaan voor megaschepen van 23.000 teu tussen het Verre Oosten en Europa om de kosten fors te drukken, maar andere carriers als Maersk Line of Hapag-Lloyd benadrukken dat ze voorlopig geen (nog) grotere schepen gaan bestellen. HMM kan zijn ambitieuze plannen overigens alleen maar realiseren omdat de Zuid-Koreaanse overheid, die ook nog enkele scheepswerven recht te houden heeft, voor de financiering zorgt.

De tijd zal uitwijzen of het om een tijdelijke pauze in de schaalvergrotingsrace gaat

Wanneer de rederijen echt zouden stoppen om elkaar te overtreffen met nog grotere schepen, moeten ze hun strategie wel aanpassen en een nieuw verhaal vertellen. Dat laatste zien we nu gebeuren. Maersk Line toont zich het meest ambitieus met de doelstelling om een ‘maritieme integrator’ naar het voorbeeld van expresvervoerders UPS of DHL te worden. De samenvoeging van de lijnvaartactiviteiten en de logistieke diensten van Damco (per 1 januari) is een belangrijke stap in dat proces, maar de uitdaging blijft enorm. CMA CGM gaat met het geplande overnamebod op CEVA Logistics ook die richting uit.

Andere carriers willen bij hun kernactiviteiten blijven. Hapag-Lloyds nieuwe verhaal is dat het zich onder andere wil onderscheiden door aan de kwaliteit te werken en zo het contact met de klanten te verbeteren. De verladers zullen dit na de voorbije jaren maar al te graag horen. Digitaliseren is een ander buzzwoord in de nieuwe strategie van de carriers.

De tijd zal uitwijzen of de schaalvergrotingsrace in de containersector nu ten einde is of dat het om een tijdelijke pauze gaat. Technisch gezien kan het altijd nog groter, maar de vraag is of je daar met een volgende stap nog veel aan hebt. Maar dat zei men in de jaren negentig ook al toen men voor de eerste keer over nieuwe 'recordschepen' van 6.000 teu sprak.