Gevaarlijk alliantiespel

Stefan Verberckmoes - Flows

Stefan Verberckmoes - Flows

Editor-in-chief

Het is al lang niet meer de vraag of Cosco en China Shipping al dan niet gaan fuseren, maar wanneer dat zal gebeuren en vooral wat de gevolgen voor de huidige mega-allianties zullen zijn.

In een eerste fase zal de Chinese reus nog even lid (moeten) blijven van twee grote groepen, CYKHE (Cosco) en Ocean Three (China Shipping), omdat er een opzeg moet gegeven worden. Daarna komt er echter zeker een verschuiving. Ocean Three zou dan bijvoorbeeld wel eens Ocean Five kunnen worden. Het kan meerdere kanten uit gelet op het feit dat sommige leden van CKYHE en Ocean Three nu al onderling bijkomende samenwerkingsakkoorden hebben.

Los van de Chinese fusie is er het onzekere lot van APL. De Singaporese carrier staat te koop en twee leden van Ocean Three hebben al interesse getoond, maar vinden de vraagprijs te hoog. Wanneer APL in handen zou komen van een carrier buiten de G6 Alliance waarvan de rederij nu lid is, zou er ook weer een verschuiving in de samenstelling van de mega-allianties komen.

De allianties bieden de leden enorme voordelen en het wordt steeds belangrijker om in een sterke club te zitten. Voor de kleinere carriers bestaat het gevaar bij nieuwe verschuivingen dat ze in een kleinere groep overblijven of dat ze met relatief velen moeten samengaan, wat de besluitvorming binnen de groep bemoeilijkt.

De onzekerheid rond de samenstelling van toekomstige allianties kan een invloed hebben op vlootuitbreidingsplannen

De onzekerheid over wie met wie zou kunnen samengaan, kan ook een invloed hebben op vlootuitbreidingsplannen. MSC’s CEO, Diego Aponte, heeft deze week in de Britse pers toegegeven dat hij de bestelling van twintig schepen van 19.200 teu als een plan B zag voor het geval de Chinezen P3 zouden afkeuren, zoals uiteindelijk ook gebeurde. Met voldoende ultra large container ships (ulcs) had MSC ook zonder partner nog sterk kunnen staan. Intussen sloot de Zwitserse rederij voor een langere periode een akkoord met Maersk Line voor het 2M Vessel Sharing Agreement. Uit andere allianties kan men echter veel sneller stappen.

Dat het geplande P3 Network van Maersk Line, MSC en CMA CGM op een Chinees njet is gebotst, geldt als waarschuwing voor de andere carriers dat ze in een nieuwe ronde van het alliantiespel moeten opletten dat hun groep op geen enkele grote oostwest-as te groot wordt.

Het spreekt vanzelf dat eventuele alliantiewissels ook in de havens met argusogen gevolgd worden, zeker wanneer de betrokken carriers participaties in verschillende terminals hebben en er nieuwe keuzes moeten gemaakt worden. Een alliantie waarvan de samenstelling is gewijzigd, moet ook het aanbod herzien, waarbij alle havens opnieuw moeten knokken om de meeste calls – liefst dubbele – binnen te halen.