“Vraag naar olietankers weer groter dan aanbod”

Voor het eerst sinds 2010 is de vraag naar maritiem vervoer van ruwe aardolie groter dan het aanbod aan scheepcapaciteit, met als gevolg dat de tarieven op die markt weer omhoog gaan, zegt BIMCO.

De VLCC-vloot dikte tot dusver dit jaar wel nog licht aan, maar in het suezmax- en aframaxsegment was een capaciteitskrimp merkbaar. Daarmee werd een trend voortgezet die al in 2013 op gang kwam, stelt de scheepvaartorganisatie.

Een belangrijke factor is de verminderde ingebruikname van nieuwe tonnage, terwijl de vraag in de huidige context van dalende olieprijzen in de lift zit. Er staan wel weer meer VLCC's in de orderboeken, maar volgens BIMCO zullen dit jaar niet meer dan 25 schepen van die categorie in de vaart komen. Voor volgend jaar zijn er nog eens 27 opleveringen voorzien.

Minder

Dat is een pak minder dan de gemiddeld 48 eenheden per jaar in de periode 2008-2013 en het gaat ook maar om een tijdelijk fenomeen (in 2016 staan al 49 opleveringen gepland). Maar het opent volgens BIMCO een ‘window of opportunity’ om een duurzamer evenwicht tussen vraag en aanbod te bewerkstelligen, “in de veronderstelling dat de vraag op een behoorlijk peil blijft staan”.

Veel hangt ook af van de vraag of de operatoren hun focus op slow steaming en lagere brandstofkosten zullen behouden. “Het enige wat een hogere snelheid zou brengen, is een transfer van winsten van reders en operatoren naar hun klanten.”

In het segment van de productentankers is de balans tussen vraag en aanbod nog niet omgeslagen, onder meer omdat de vloot aan die kant nog steeds fors groeit. Ook de drogebulkvaart kampt nog steeds met ernstige overcapaciteit.