Essers en studententeam in de prijzen bij Logistics Hackathon

Voor het eerst staat een team studenten op het podium van de OTM Logistics Hackathon. Team Handelsingenieur (Universiteit Antwerpen) overtuigde het publiek met een logistiekoplossing voor waterfabrikant Spadel. Essers won met een communicatietool.

In tegenstelling tot de eerste editie van de OTM Logistics Hackathon, werden er dit jaar prijzen uitgereikt in twee categorieën: 'Shippers' en 'Service Providers.' Voor het overige is het recept grotendeels hetzelfde: zes bedrijven leggen aan de deelnemende teams een uitdagend probleem voor, waarvoor ze in 24 uur tijd een oplossing moeten uitwerken, die ze vervolgens ook pitchen. De zes beste pitches gaan door naar de finale. Tijdens een lang uitgesponnen galadiner presenteren ze hun zaak voor de hele zaal, waarna door televoting wordt beslist wie wint. Van die pitch hangt veel af: het zijn niet noodzakelijk de meest gecompliceerde cases die met de prijzen gaan lopen. 

In de categorie 'Shippers' won het team Handelsingenieur van de Universiteit Antwerpen. Zij werkten voor Spadel een duurzame strategie uit, weg van de plastiekfles, waarbij tegelijk ook de consument wordt ontzorgd. Door in te zetten op Spa-waterkoelers, gekoppeld aan een persoonlijke rfid-stempel, kunnen consumenten met hun gepersonaliserde Spa-kruik aan deze dispensers water 'tappen.' De installaties melden aan het hoofdkwartier wanneer ze leeg dreigen te raken, waarna ze worden herbevoorraad. Ook voor thuis kunnen dergelijke machines worden uitgewerkt. De oplossing kreeg de naam 'H2Go' mee. 

Water personaliseren

"Water is geen gemakkelijk product om een meerwaarde aan te geven", zeggen studentes Stephanie Wauters en Anse Mertens. "Het komt al aardig dicht in de buurt van gebakken lucht. Een oplossing is: het product personaliseren. We maken er een hebbeding van. Los van het feit dat we gewonnen hebben, toonde Spadel al interesse in ons idee. De Spadel-case sprak ons aan omdat we echt 'out of the box' mochten denken. De logistieke sector is vaak nog erg vastgeroest, dat is hier anders."

Bij de Service Providers ging het ervaren team van transportbedrijf Essers, aangevuld met één vriend, met de prijzen aan de haal. Zeg alstublieft geen 'app' tegen hun communicatietool Timo, gebouwd in opdracht van Timocom. Timo is een toepassing die de communicatie tussen chauffeurs en opdrachtgevers moet vergemakkelijken. "We ontdekten dat veel bedrijven en chauffeurs door de wildgroei aan apps door de bomen het bos niet meer zien", zegt Joris Van Der Have. "Timo maakt gebruik van de modus die de chauffeur het meest aangenaam vindt: whatsapp, sms of toch de boordcomputer. Bovendien 'spreekt' Timo verschillende talen, ook Pools en Roemeens. De communicatie wordt geautomatiseerd. Komt er toch een kink in de kabel, dan kan de dispatching terugkoppelen."

Robot zegt hallo 

Groot deel van het succes is het 'gezicht' van de app: een grappig robotje dat de gebruiker toespreekt. "Het figuurtje is laat in de nacht ontstaan, met een paar biertjes op tafel", lacht Van Der Have. Het toont aan dat de presentatie of visualisatie van het idee minstens even belangrijk is als de intrinsieke technologische vernuftigheid ervan. De winnaars krijgen alvast een stek in de innovatiehub The Beacon in Antwerpen en de kans om hun idee voor te stellen bij de directie van de bedrijven die de challenges indienen. 

Lennart Heip van OTM is tevreden over deze tweede editie van de Hackathon en de samenwerking met start-uppartner Lanark. "Vorig jaar was ik nog wat terughoudend over de vraag of er een volgende editie komt, maar deze keer zeg ik volmondig ja!", klinkt het. 

Michiel Leen