Vriendengroep wint eerste Logistics Hackathon met case Carglass

Een team van drie vrienden met een achtergrond in supplychain won zaterdag de eerste editie van de OTM Logistics Hackathon. Hun oplossing voor het hoge aantal returns bij Carglass, en hun originele verwoording, overtuigden publiek en jury.

"Vangrislande" noemen ze hun team: Caroline Van Elslande, Nicolas Vandeput en François Grisay. Drie vrienden met een gelijklopende interesse in logistiek en data, die het wel een leuke challenge vonden hun tanden te zetten in een van de vijf logistieke cases die de organisatie aan de deelnemende teams voorlegde. Team Vangrislande kwam, zag en overwon. 

Concrete problemen 

De Logistics Hackathon, een organisatie van OTM – die de belangen verdedigt van de verladers – en IT-speler Dockflow, begon op vrijdagavond. Een 23-tal teams meldde zich aan om, in een krappe 24 uur tijd, een oplossing te bedenken voor een van de vijf zeer concrete problemen die de bedrijven voorlegden. Zo wou Colruyt een efficiënte manier vinden om de duurzaamheid van zijn producten – en dan vooral van de 'reis' die ze afleggen op weg naar de klant – te monitoren. Friesland-Campina wou de ergonomie en veiligheid van de packagingafdeling verhogen. Knauff-Isolava wou zijn transportlijnen rationaliseren binnen Europa, terwijl Arcelor-Mittal het hoofd wou bieden aan de groeiende schaarste aan transportcapaciteit. Carglass tenslotte zocht een oplossing voor het feit dat maar liefst 20% van de autoruiten die het uitstuurt naar de vestigingen, terugkeren naar het distributiecentrum, wat de Duitsers "Scheibentourismus" noemen. 

24 uur

Team Vangrislande had duidelijk zijn zinnen op die laatste challenge gezet. "Ik heb gemaakt dat ik hier vrijdagmiddag al vroeg was, om zeker deze opdracht te kunnen aannemen", zegt haantje-de-voorste Nicolas Vandeput. De verdeling van de opdrachten is natuurlijk slechts het startschot. Pas rond 17.00 uur op vrijdag konden de teams écht aan de slag, om rond hetzelfde uur op zaterdag al voor de vakjury te verschijnen. Een heroïsch 'nachtje doordoen', zoals bij de recente hackathon van Port of Antwerp, stond bij OTM niet op het menu. Maar dat het voor de teams verschroeiend snel werken was, staat buiten kijf. 

Zaterdagavond kozen de vraagstellende bedrijven en hun assisterende juryleden de vijf finalisten. Tijdens het galadiner later op de avond duidde het OTM-publiek via televoting de winnaar aan. Toyota Material handling schrijft de Friesland-Campina-challenge op zijn naam, Essers tovert de beste oplossing voor Arcelor-Mittal uit de hoed, Vangrislande wint de Carglass-challenge en Lineas verhelpt het probleem van Knauff-Isolava. Een opsteker voor de deelnemende studententeams: het team van de Arteveldehogeschool haalt de finale voor zijn duurzaamheidscalculatie bij Colruyt. Het zijn dus niet alleen gehaaide professionals die het verschil maken in wedstrijden als deze. 

Porsche Cayenne

Tijdens het diner krijgt elk team zes minuten de tijd om het publiek te overtuigen. Hier beleeft Vangrislande zijn finest hour. "Carglass verliest vijf miljoen euro per jaar aan die returns. Dat is een Porsche Cayenne per week!" roept Nicolas Vandeput uit. Het is dàt clevere beeld dat bij veel deelnemers blijft hangen. Zo gaat dat nu eenmaal: niet alleen moet de oplossing deugdelijk zijn, ze moet ook zo gepresenteerd worden dat de toeschouwer/klant mee is in het verhaal. Toegegeven, sommige van de andere uitdagingen droegen een complexiteit in zich die minder makkelijk tot een catchy beeld te herleiden was. Anderzijds heeft een publiek van logistieke professionals voldoende kritische zin om verder te kijken dan de slogans. 

Het winnende team gaat niet met lege handen naar huis: hun pitch wordt gefilmd en geëdit, krijgt drie maanden werktijd- en ruimte in de Antwerpse innovatiehub The Beacon, krijgt begeleiding qua innovatie van Innovation Lead Piet Opstaele van Havenbedrijf Antwerpen én mag zijn idee presenteren bij de directie van het bedrijf dat de challenge heeft uitgeschreven. 

Vriendengroep

"We zijn een vriendengroep", zegt Nicolas Vandeput. "Ik ken Caroline en François al lang en wist gewoon dat we het perfecte team zouden zijn om deze challenge binnen te halen. We hebben allemaal een andere mindset: Caroline is strategie-georiënteerd, François is met het proces bezig, ik ben meer action-driven." 

"Jij bent de data-expert", lacht Caroline Vanelslande. Zij deed het 'veldwerk': om inzicht te krijgen in de werking van het Carglasssysteem bekeek ze niet alleen de data die het bedrijf leverde, maar hing ze ook aan de lijn met de klantenservice. "Met één oog op een vertaalwebsite, op zoek naar het Duitse woord voor 'voorruit'", lacht ze. Elk in hun eigen hoekje werkten ze hun deelaspect uit, om dan in een eindfase de oplossing bij elkaar te puzzelen. Met klinkend resultaat. 

Relevantie bewezen 

Glunderende gezichten ook bij de organisatie. OTM-voorzitter Lennart Heip blikt tevreden terug. "Alle kandidaten hebben uistekende resultaten behaald, de vijf winnaars getuigen daarvan. Het is mooi om te zien dat de oplossingen die hier vanavond werden voorgedragen, meteen toepasbaar zijn. Ik ben ook blij verrast dat het studententeam van Artevelde de finale haalde."

Met de hackathon wou OTM ook de eigen zichtbaarheid en relevantie opschroeven. Dat is volgens Heip meer dan gelukt. Of er volgend jaar al een nieuwe editie komt, staat nog niet vast. "We gaan eerst even debriefen. Maar dit is zeker niet de laatste editie van de Logistics Hackathon geweest."

Michiel Leen