300 jobs extra door Luikse miljoeneninvestering

De aanhoudende groei op Liege Airport (LGG) zorgt voor een versnelde investering in opslagcapaciteit en extra infrastructuur. Met het Flexpresslabel promoot LGG zichzelf als de luchthaven met beschikbare ruimte, zonder slots en prima dienstverlening.

Maar liefst 20 miljoen euro investeert de luchthaven in een gevoelige capaciteitsuitbreiding. Dankzij bijna 25.000 m2 aan bijkomende opslagruimten, vergroot Liege Airport haar cargocapaciteit met 30% (zie foto 1). Die is nodig om de toekomstige groei op te vangen. Maand na maand blijft de grootste Belgische vrachtluchthaven groeicijfers optekenen. Tegen het einde van dit jaar zou voor het eerst de kaap van 700.000 ton bereikt worden.

Airside ontwikkelingen

Liege Airport gaat er prat op geen capaciteitsbeperkingen te hebben, geen volgeboekte slots, noch beperkingen op het aantal nachtvluchten. Met haar strategie onder de noemer '#freighterfirst' wil LGG zich zo duidelijk onderscheiden van haar Amsterdamse en Brusselse concurrenten.

De geplande investeringen moeten die beloftes waarmaken en behouden. Daarom investeert de luchthaven in extra capaciteit aan het tarmac in de zogenaamde 'Zone Noord', aan de overkant van de passagiersterminal. Aviapartner en Swissport hebben daar al opslagplaatsen.

Marktvraag bijhouden

In een eerste fase komt er 6.000m2 bij. Die hal is momenteel in aanbouw en zal vanaf januari 2018 klaar zijn (zie foto 2). Daarna wordt er extra ruimte voorzien om vliegtuigen te stationeren en komt er aan de noordoostzijde nog eens 12.000m2 extra. Al alles goed gaat zal de grootste bijkomende hal al begin 2019 klaar zijn. Tot slot wordt er nog eens 6.000m2 bijgebouwd naast de hal die nu al in aanbouw is.

“De vergunningen moeten nog aangevraagd worden, dus dat proces zal nog wel enkele weken tot maanden duren. Daarna willen we zo snel mogelijk beginnen bouwen omdat we merken dat vraag blijft toenemen. We zijn ambitieus en hopen de hal B24 op een jaar te kunnen bouwen”, klinkt het bij Liege Airport. Of het dan ook al bekend is wie er in die extra opslagplaatsen zal komen? “Het contract is nog niet getekend, maar voor de eerste twee bijkomende opslagplaatsen weten we in principe wel wie er zal komen.”

Sterke groei

De groei is volgens CEO Luc Partoune te danken aan drie verschillende tendensen. “Enerzijds kent de wereldwijde cargoactiviteit een algemene groei die door de goede economische prestaties in Europa wordt gestimuleerd maar ook door de opkomst van nieuwe segmenten die door de e-commerce worden gedragen. Ook de verzadiging van de luchthaven van Amsterdam heeft de zaken veranderd”.

Dat laatste voelt men op Liege Airport goed door de komst van Air Bridge Cargo. De Russische maatschappij kondigde eerder al aan om tot 12 vluchten per week te willen uitvoeren op de luchthaven van Luik door de capaciteitsproblemen op Schiphol. Met daarbovenop nog extra vluchten van Air China Cargo vanaf volgend jaar, maakt men zich in Luik sterk dat er 300 jobs bijkomen in de komende maanden en jaren.

Kasper Demol